NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2008. szeptember 17.

A legfejlettebb országok szintjén a magyar tinik - 2008 április

A nyugat-európai, észak-amerikai felnőttek és a magyar felnőttek szokásai, életmódja, preferenciái között számos, az eltérő szocializációból fakadó különbséget találunk. Ezzel szemben a mai magyar fiatalok életük egyik legfontosabb szeletében már semmivel sincsenek elmaradva nyugati kortársaiktól.

A szemünk előtt nő fel egy generáció, amelynek a virtuális világ magától értetődő terepe nem csak a mindennapi kommunikációnak, hanem az érzelmi, társas életnek, az önkifejezésnek és a játékosságnak is. A Fanta Trendriport első, "Az IT-generáció mindennapjai: szórakozás, kommunikáció és kreativitás" című jelentése szemügyre veszi a tinédzserek viszonyát a digitális kultúrához és az új technológiák hatásaiból következő, a fiatalok életét alapvetően átalakító fontosabb trendeket.

Digitális bennszülöttek

A Fanta Trendriport adatai szerint a 14-17 év közötti magyar tinik 94 százaléka használja az internetet. Ők az átalakuló világ „bennszülöttei”, akik együtt nőttek fel a technológiával. Számukra természetesek az új lehetőségek, a virtuális társas kapcsolatok, a korosztályra jellemző játékos önkifejezés különféle megnyilvánulásai, az online kommunikáció és a szórakozás. Életüket már aligha tudnák elképzelni a digitális eszközök – internet, mobiltelefon –, és az általuk nyújtott szolgáltatások nélkül.

A spontán kreativitás, a játékosság átalakítja a fiatalok mindennapi életét, és hatása korlátozódik a digitális környezetre. Jó példa erre az átalakuló nyelvi kultúra, mely az új kifejezéseket, fordulatokat az SMS-nyelvből és az internetes beszélgetések során használt szlengből kölcsönzi.

„Az interneten könnyebben találok barátot!”

A Fanta Trendriport eredményei azt mutatják, hogy a szülők generációjának alapvetően újra kell gondolnia a tinédzserek és az internet közötti viszonyt. Ma még jellemző, hogy a szülők aggódnak: a gyerek „haszontalanul” tölt rengeteg időt a monitor előtt, és társas kapcsolatai is leépülnek, magányossá válik. A kutatási adatok azonban épp az ellenkezőjét mutatják! A fiatalok 96 százaléka használja iskolai feladatokkal kapcsolatos információszerzésre is a világhálót, és mindössze 4 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az internet használata miatt kevesebbet érintkezik a barátaival. A tizenévesek több mint fele (55 százalék) arról számolt be, hogy az interneten könnyebben találnak új barátokra és könnyebben „lelkiznek”.

A Fanta Trendriportban olvasható adatok szerint a fiatalok 70 százaléka a számítógépe bekapcsolása után egyből az üzenetküldő programját nyitja meg, azaz megnézi, hogy ismerősei közül éppen ki van online, és ki nem. Az üzenetküldő programok, a közösségi oldalak nem mások, mint a haverokkal való „lötyögés” online változatai. Funkciójukat tekintve így nem sokban különböznek a hagyományos játszóterektől és találkahelyektől. A módszer ugyan más, ám a témák valószínűleg ugyanazok.

Átalakuló tartalomfogyasztás

Évek óta jelentkező nemzetközi tendencia, hogy a fiatalok egyre kevesebb időt töltenek a televízió előtt és ehelyett az internetre vándorolnak át. Bár Magyarországot ez a trend – részben a kereskedelmi televíziózás kései indulása miatt – még nem érte el, a tartalomfogyasztási szokások itthon is változnak.

A jórészt kereskedelmi hatásoktól mentes, amatőr videókat felvonultató YouTube videómegosztó oldalnak csak Magyarországról havi másfél millió látogatója van, ezzel az ötödik leglátogatottabb oldal hazánkban. A magyar internetezők havonta 2,7 millió órát töltenek YouTube videók nézegetésével, és ennek túlnyomó többségéért a tizenévesek „felelnek”.

A Fanta Trendriport adatai szerint ráadásul a fiatalok egyre kevésbé elégszenek meg a passzív tartalomfogyasztással, alapvető igényük, hogy ők maguk is alakítsák a digitális kultúrát. A 14-19 évesek 17 százaléka ír – többnyire a személyes élményeiből táplálkozó – blogot, mely jóval magasabb, mint az összes internetező között mért 8 százalékos arány. A blogokon keresztül megvalósított kommunikáció, a saját gondolatok és vélemények közreadása, az önkifejezés igénye fokozottan jellemző a magyar fiatalokra.

Mivel a tizenévesek által létrehozott tartalmat technikailag bárki képes elérni, alkotóik számára fontos, hogy egyénibb, játékosabb, kreatívabb és figyelemfelkeltőbb legyen, mint a többi hasonló alkotás. Mindez aktívan hozzájárulhat a tizenévesek önkifejezésbeli készségeinek fejlesztéséhez, végsősoron pedig a kiemelten fontos játékos, vagyis spontán kreatív attitűd terjedéséhez. Amikor a tizenévesek ezeket a tartalmakat létrehozzák, akkor tulajdonképpen a saját világukat teremtik meg, amelybe a „külvilág”, az idősebb generációk – köztük nagy bánatukra a szülők – sokszor alig-alig látnak csak bele.

További trendek

A Fanta Trendriport első jelentése által felvázolt trendek valószínűleg csupán az első fecskéi azoknak a változásoknak, amelyeknek az elkövetkezendő egy-két évtizedben tanúi lehetünk majd. Bár az idősebbeknek ezek szokatlanok és talán kicsit idegenek is, a tinédzserek velük született biztonsággal mozognak az átalakuló digitális világban. Ha a technológiát továbbra is okos és kreatív módon, a tartalmas társas kapcsolatok, a szórakozás és a mindennapi játékosság jegyében használják, a változások iránya kétséget kizáróan pozitív lesz.

A Fanta Trendriportról
A Fanta Trendriport a magyar fiatalok szokásait, értékrendjét vizsgáló sorozat, melyet Ságvári Bence, a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központjának kutatója szerkeszt. A Fanta Trendriport első, 2008. április 23-án nyilvánosságra hozott jelentése a digitális technológiák, a digitális kultúra és a tinédzserek viszonyát vizsgálta.

Forrás: Coca-Cola