NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. január 25.

GfK - Az e-könyv olvasók és tabletek piaca felfutóban, 2013. január


A GfK Kereskedelem és Technológia adatai szerint mind az IT szektor, mind a háztartási kis- és nagygépek, de a nyomtatók és multifunkcionális irodaeszközök piaca is zsugorodott 2012 első tíz hónapjában. Kivételt talán csak a legmodernebb technológiát képviselő tabletek és e-könyv olvasók szegmense jelent, ahol az általános keresletcsökkenés ellenére is egyaránt bővült az eladás és a forgalmazott érték.

Visszaeső IT szektor

A GfK Kereskedelem és Technológiai adatai szerint darabszám alapján vizsgált értékesítés tekintetében a teljes hazai IT szegmens csökkenést mutat a 2012. január-októberi időszakban az előző év azonos időszakához képest. Az értékbeli csökkenés kisebb mértékű, aminek hátterében a háttértárolók árának növekedése áll, és ez a 2011. harmadik negyedévi thaiföldi áradásokra vezethető vissza. E komponens árának növekedése kihatott a számítógépek átlagárára is, amely így 8 százalékkal nőtt.

A fenti időszakban legnagyobb mértékben a monitorok és asztali számítógépek iránti kereslet csökkent: előbbié 51, utóbbié pedig 48 százalékkal. A szegmens értékben legfontosabb termékcsoportját jelentő net- és notebook-ok piacának alakulása sem tér el az általános trendtől: az értékesített darabszámot tekintve 23, értékben pedig 15 százalékkal mutatnak alacsonyabb eladásokat. Az érték darabszámhoz viszonyított mérsékelt visszaesését a háttértárolók növekvő ára, valamint a netbook-ok csökkenő részaránya magyarázza, mely termékek jellemzően az alacsony árkategóriákban találhatók meg.

A szektor két kivételes termékcsoportja az e-könyv olvasók és a tabletek, melyek az általános visszaesés ellenére növekedni tudtak. Különösen érdekes a tabletek jó szereplése, mivel ezek a termékek folyamatos, hónapról-hónapra történő emelkedést mutattak a 2012. január-októberi időszakban mind a darabszámos eladást, mind a forgalmazott értéket tekintve – az előző év azonos időszakához képest több mint négyszeresére nőtt az értékesítés volumene. A növekedés mozgatórugóját a táblagépeknél az olcsóbb, 7 colos képernyővel szerelt és 20-40 ezer forint átlagáron elérhető készülékek jelentették. A másik termékcsoport, az e-könyv olvasók mennyiségi eladása több mint háromszorosára ugrott.

Válságban kevesebbet nyomtatunk

A nyomtatók és multifunkciós eszközök piacán a 2012. január-októberi periódusban az előző év azonos időszakához képest erős visszaesés figyelhető meg: 20 százalékkal kevesebbet vásároltak és 22 százalékkal költöttek kevesebbet a magyar fogyasztók. Az egyik legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el.

A nyomtatók és multifunkciós eszközök átlagárában szintén csökkenés figyelhető meg, azonban az értékesített darabszám és a forgalmazott érték nagyarányú esésével szemben itt csak 2 százalékos mérséklődésről beszélhetünk. Az árak ilyen kismértékű változásának hátterében az áll, hogy a nyomtatók átlagára még ebben a kiélezett gazdasági helyzetben is növekedni tudott 9 százalékkal. A növekedés a nagyobb teljesítményű készülékek magasabb részarányából származott.

Kevesebbet költünk fotózásra

A hazai fotópiac legnagyobb szegmese továbbra is a digitális fényképezőgépeké. A több műszaki kategóriát érintő piaci visszaesés a fényképezőgépeket is elérte. A 2012 január-októberi időszakban az előző év azonos periódusához képest az értékesített darabszámban több mint 12 százalékos csökkenést mutatnak az adatok. A forgalmazott értéket vizsgálva azonban egy ezzel teljesen ellentétes trend rajzolódott ki: a teljes digitális fényképezőgép kategória összpiaci forgalma közel 4 százaléknyit nőtt a fenti időszakban.

A növekedést egyértelműen a digitális tükörreflexes fényképezőgépek (D-SLR) és a cserélhető objektíves kompaktok (System camera) generálták. Annak ellenére, hogy piaci részesedésük alacsonynak mondható – a mennyiségi piacból egyelőre 10 százalék alatti –, a keresletnek az e kategóriák iránti növekedése az értékesítési összforgalmat pozitív irányba mozdította el. Ezek a termékek ugyanis jóval drágábbak mint a piac döntő részét uraló kompakt, fix lencsés fotógépek. A legkeresettebb termékek a fotópiacon továbbra is a kisméretű CCD-vel felszerelt, 20.000 forint alatti átlagáron értékesített, 4-6x-es optikai zoom-mal rendelkező készülékek.

A digitális fényképezőgépekhez használt memóriakártyák piaca is a fentiekhez hasonlóan kissé megtorpant: darab alapon 7 százalékos visszaesésről tanúskodnak az adatok.


Kiskereskedelmi értékesítés százalékos fejlődése 2012 január-október időszakban 2011. január-októberhez képest (az adatok százalékban kifejezve)

Szektor
darab
átlagár
Szórakoztató elektronika
-8,1
7,8
Fotó
-14,9
19,8
IT
-14,3
0,7
Háztartási nagygépek
-7,6
4,4
Háztartási kisgépek
-9,5
10,6

Forrás: GfK (sajtóközlemény)