A közigazgatási intézményekre az utóbbi években egyre nagyobb nyomás helyeződött az elektronikus szolgáltatásokkal kapcsolatban. Az internetes alkalmazások fejlődésével és a felhasználók részéről növekvő igény következtében fokozatosan növekszik az elektronikusan beszerezhető információk, valamint az elintézhető ügyek mennyisége. Az e-közigazgatás fejlődése a háztartásoknak és a vállalkozásoknak egyaránt idő és költség megtakarítást tud jelenteni.
Mivel a háztartások e-ügyintézése szezonális vonásokat is mutat (pl. adóbevallások, útlevelek), az internetezők e-ügyintézési szintjét 12 hónap viszonylatában mértük fel.
2011-ben a felmérést megelőző 12 hónapban az éven belül internetezők 52%-a információszerzésre, 36%-a űrlapok letöltésére és 25%-a a kitöltött űrlapok elküldésére (ami már valóban elektronikus ügyintézést takar) használta az internetet. Az interneten keresztül adóbevallást benyújtók aránya 17%. 2011-ben az éven belül internetezők 54%-a a három közigazgatási interakció – információszerzés, az ügyintézéshez szükséges űrlapok letöltése, a kitöltött űrlapok interneten keresztüli elküldése – közül legalább az egyiket végezte el.
2010 folyamán az összes internetet használó vállalkozás 93%-a vette igénybe az internetet azért, hogy közigazgatási ügyeihez információt szerezzen. A letöltött űrlapot a vizsgált, internetkapcsolattal rendelkező vállalkozások 83%-a küldte vissza elektronikusan.
Az összes megfigyelt internethasználó vállalkozás – 2009. évinél 7 százalékponttal nagyobb arányban – több mint fele intézte közigazgatási ügyeit teljes egészében elektronikus formában. Ebben a pénzügyi, biztosítási tevékenységet végző vállalkozások a legaktívabbak (78%). Az adminisztratív ügyek közül az összes internet-előfizető vállalkozás közel háromnegyede intézte elektronikus úton a munkavállalók után fizetendő járulékok, a társasági adó valamint az áfabevallását. Ez az arány a vám és fogyasztási adó esetében 38% volt.
Az elektronikus közigazgatás szélesebb körű használatának korlátai közül – a vizsgált vállalkozások 37%-a szerint – a legjelentősebb, hogy az interneten keresztüli ügyintézés mellett még mindig szükség van papíralapú munkára, valamint személyes ügyintézésre. Viszont 11%-uk nem tudja, elérhetők-e elektronikusan az általuk igényelt szolgáltatások, 9%-uk pedig túl bonyolultnak tartja ezeket az eljárásokat. A vállalkozások 9%-át az adatbiztonsággal kapcsolatos félelmek tartják vissza a használattól.
Forrás: KSH (kiadvány)