- Interneten tájékozódik a magyar fogyasztók legnagyobb része tartós fogyasztási cikkekkel kapcsolatban
- A nyomtatott sajtó a fő információforrások közé tartozik élelmiszerről és italról, valamint ruházati cikkről és cipőről
- Globális felmérés arról, hogy a fogyasztók főleg hol tájékozódnak tizenegy termékcsoportról - Internettől barátokig és rokonokig
Tévé a magyar fogyasztók tájékozódásának fő forrása egészség megőrzését szolgáló terméknél és gyógyszernél, kozmetikumnál és bőrápoló készítménynél, valamint a személyi higiénia termékeinél.
A vásárlás színhelyén látható eladásösztönző eszközök révén tájékozódnak legtöbben élelmiszerrel és itallal, ruházati cikkel és cipővel, továbbá ékszerrel és dísztárggyal kapcsolatban.
A világhálón található információk játsszák a legnagyobb szerepet a fogyasztók számára mobiltelefon készülékre vonatkozóan hazánkban is, ahogyan Európa huszonkilenc vizsgált országában is. Nálunk a megkérdezettek 41, földrészünkön pedig átlag 46 százaléka jelöli meg tájékozódása fő forrásának a webet.
Utána hazánkban a tévé következik 23, eladáshely 15, barátok vagy rokonok ajánlása13, reklámújság vagy szórólap 10, újság 9, magazin 5, valamint rádió 4 százalékos említéssel. (Egy megkérdezett több forrást is megjelölhetett). Személyes használatú elektronikai készülékről az információk fő forrása az Internet a magyar fogyasztók 39 százaléka számára, majd a tévé következik 18, a vásárlás helyszínén beszerezhető tájékoztatás 17, újság 14, barátok vagy rokonok 12 százalékkal, míg további 34 százalékon a többi médium osztozik.
Autónál a sorrend szintén Internet, tévé és a vásárlás helyszíne, sorrendben 36, 20 és 14 százalékos említéssel. Ez összesen 70 százalék. Utánuk következnek barátok és rokonok, újság, magazin, reklámújság vagy szórólap, valamint rádió.
A napi fogyasztási cikkek közül élelmiszerről és italról a magyar fogyasztók 29 százaléka tekinti fő információforrásnak a vásárlás helyszínén látható eladásösztönző eszközöket, 21-21 újságot, valamint barátokat és rokonokat. Tévénél az arány 20 százalék, reklámújságnál vagy szórólapnál 17, Internetnél 13, magazinnál 7, míg rádiónál 4 százalék.
A nyomtatott sajtó, konkrétan újság vagy magazin mint leggyakrabban említett fő információforrás a következő termékeknél került a leggyakrabban említett öt közé: Élelmiszer és ital (újság 21 százalék), kozmetikum és bőrápoló készítmény (magazin 16, újság 14), ruházati cikk és cipő mellett háztartási felszerelési cikk (újság 15-15) személyes használatú elektronikai készülék (újság 14), elektromos háztartási gép (újság 12), ékszer és dísztárgy (magazin 10), autó (újság és magazin 7-7).
Táblázat. Termékekre vonatkozó információk fő forrása a magyar fogyasztók számára. Az egyes médiumokat említő válaszadók százalékában.
Termék
|
Leggyakrabban
említett tényező
|
Második leggyakoribb
említés
|
Kozmetikum és bőrápoló szer
|
Tévé 22
|
Internet 21
|
Élelmiszer és ital
|
Vásárlás helyszíne 29
|
Újság, valamint barátok és rokonok 21-21
|
Személyi higiénia termékei
|
Tévé 21
|
Internet 20
|
Egészség megőrzését szolgáló termék, gyógyszer
|
Tévé 24
|
Internet 22
|
Háztartási felszerelési cikk
|
Internet 26
|
Tévé 24
|
Elektromos háztartási készülék
|
Internet 37
|
Tévé 22
|
Autó
|
Internet 36
|
Tévé 20
|
Ékszer, dísztárgy
|
Vásárlás helyszíne 20
|
Internet 19
|
Ruházati cikk, cipő
|
Vásárlás helyszíne 29
|
Internet 20
|
Személyes használatú elektronikai készülék
|
Internet 39
|
Tévé 18
|
Mobiltelefon készülék
|
Internet 41
|
Tévé 23
|
Forrás: Nielsen (sajtóközlemény)