NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. augusztus 7.

KutatóCentrum - A közösségi oldalakat a tagok 74 százaléka naponta használja , 2013. augusztus

Hazánkban az elmúlt években átrendeződtek az „erőviszonyok” a közösségi portálok háza táján. Az Iwiw kezdeti sikerét a Facebook szinte elsöpörte az elmúlt két-három évben. Ma már – főleg a fiatalabb korosztályra- jellemző, hogy szinte egész nap jelen vagyunk a Facebookon, melyet az okostelefonok egyre szélesebb körben való elterjedése is segít. 

A Facebook rohamos növekedése megállt

Idén is a Facebook a legnépszerűbb közösségi portál, a megkérdezettek 91%-a tagja az oldalnak. Az eddigi években tapasztalt rohamos növekedés azonban megállt, s mind a regisztrált, mind az aktív tagok körében néhány százalékos csökkenést figyelhetünk meg az előző évhez képest. Más közösségi oldalakkal szemben erőssége, hogy tagjainak döntő többsége aktív felhasználó, hiszen a válaszadók 86%-a nyilatkozott úgy, hogy látogatja is a Facebookot.

Az Iwiw aktív tagjainak aránya tavaly óta 15%-kal csökkent a megkérdezettek körében, míg a MyVIP-esek közt az aktív és a regisztrált tagok aránya felére csökkent egy év alatt.

A Google+-ra egyre többen regisztrálnak, azonban egyelőre még nem használják aktívan az oldalt.

A Twittert ugyan még mindig kevesen használják, azonban népszerűsége nőtt az elmúlt évben, ráadásul az aktív és a regisztrált tagok aránya tavalyhoz képest kétszeresére nőtt.

A vizsgált szájtok közül ugyan még mindig a LinkedIn a legkevésbé elterjedt, azonban a tagok aránya itt is nőtt.

Egyre többen tagjai egyszerre több közösségi oldalnak

A közösségi oldalak demográfiai összetételét vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy a Facebook regisztrált és aktív tagjainak összetétele nem tér el érdemben az átlagos közösségi média használók összetételétől, míg az aktív Iwiw tagok körében az átlagnál magasabb az idősebbek (40-64 évesek) és a nők aránya. A Google+-ra az átlagosnál több budapesti regisztrál, az aktív Twitterezők pedig jellemzően 18-29 évesek. A LinkedIn-t leginkább budapestiek használják, s mivel szakmai jellegű portál, regisztráltjainak körében túlnyomó többségben diplomások találhatók.

Sokan regisztráltak több közösségi oldalra is, tavalyhoz képest nőtt azok aránya, akik akár 4-6 közösségi portálnak is tagjai. A kutatás résztvevőinek többsége azonban jellemzően két-három közösségi oldalon rendelkezik profillal. A kereszthasználatot vizsgálva azt látjuk, hogy a Google+ és a Twitter tagjai legnagyobb arányban a LinkedIn felhasználók köréből kerülnek ki.

Mindennapos jelenlét a virtuális közösségi tereken

Az oldalhasználati szokások vizsgálatából kiderül, hogy a válaszadók több, mint kétharmada (74%) naponta használja valamely közösségi oldalt. Egyre többen munkaidőben is látogatják ezeket az oldalakat, s szintén egyre magasabb azok aránya, akik gyakrabban küldenek üzenetet e portálokról, mint e-mail fiókjukból (36%).

A megkérdezettek 12%-a nyilatkozott úgy, hogy üzleti célokra is használja ezeket az „eszközöket”. Vannak azonban olyanok is, akiknek közömbös a közösségi média, arányuk az előző évben mért 13%-ról 16%-ra nőtt.

Ha megvizsgáljuk, hogy a két nem képviselői miként használják ezeket az internetes oldalakat, kiderül, hogy a nőket jobban érdeklik, mint a férfiakat, hiszen a nők körében az átlagnál többen veszik igénybe napi szinten a közösségi szájtok nyújtotta lehetőségeket (78%); míg a férfiak közt sokakat hagy hidegen a téma (23%). Az internet világába született nemzedék (18-29 évesek) használja a legváltozatosabban a közösségi médiát, ők az átlagnál gyakrabban használnak alkalmazásokat (26%), küldenek üzenetet e felületekről (50%), ami nem meglepő, hiszen több mint 80%-uk minden nap jelen van a virtuális közösségi térben.

Lakóhely és végzettség szerint is eltérőek a megkérdezettek oldalhasználati szokásai: a budapestiek közt sokan munkaidőben is belépnek (41%), s üzleti célokra is használják e szájtokat (17%), míg az alapfokú végzettségűek és a községben vagy falun élők közt nagyobb azok aránya, akik inkább innen küldenek üzeneteket és szívesen használnak alkalmazásokat. Az alapfokú végzettségű válaszadók 90%-a napi szinten használja a közösségi médiát, a felsőfokú végzettségűek az átlagosnál kevésbé aktívak a virtuális közösségi tereken. A közösségi portálok aktív tagjainak harmada (33%), míg a regisztrált tagok közel kétharmada (62%) nyilatkozott úgy, hogy nem figyelik az oldalakon megjelenő reklámokat.

A kutatás háttere

A KutatóCentrum félévente készít villámkutatást a közösségi oldalak látogatottságáról és használatáról. A legfrisebb adatfelvétel 2013 júniusában zajlott, 2012 fő megkérdezésével. A minta életkor és nem tekintetében reprezentatív a legalább egy közösségi oldalt használó 18-64 éves internetezőkre.

Forrás: KutatóCentrum