NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. szeptember 10.

KSH - Az e-kormányzati ügyintézés alacsony szintű a lakosságnál, magas a vállalatoknál, 2013. augusztus

Az elektronikus közigazgatás használatának terjedése egy kiemelt iránya az internethasználat fejlődésének. Kormányzati és lakossági oldalról is fontos érdek fűződik a terjedéséhez, ennek ellenére a háztartások esetében tapasztalható fejlődés még nem elég lendületes. 

A használat szintjét képviselő fokozatok közül 2010 és 2012 között a legtöbbet az elsőlépcsőnek tekinthető „információszerzés a közhivatalok honlapjáról” fejlődött. Az éven belüli internethasználókhoz viszonyított arány (52-ről 57%-ra) emelkedett. A fejlettebb fokozatoknál „űrlapok letöltése” némileg visszaesett, míg a „kitöltött űrlapok elküldése” fokozat mérsékelten emelkedett 2010-hez képest.

A fejlettségi szinteket képviselő szolgáltatás szinteken belüli összetételben jelentős elmozdulás nem történt 2010 és 2012 között. Minden évben kiemelkedett az első lépcső (információszerzés a közhivatalok honlapjáról) és aránya kis mértékben még emelkedett is, míg a második lépcső (űrlapok letöltése) aránya enyhén csökkent és a legfelső lépcső (kitöltött űrlapok elküldése) lényegében szinten maradt. A fenti időszakban tehát az éven belüli internetet használó lakosság nagyobbik fele lényegében megmaradt az elektronikus közigazgatási szolgáltatások használatának első szintjén.

A digitális társadalom fejlődésével a közigazgatási ügyek mind nagyobb hányada esetében van lehetőség az ügyek elektronikus úton való intézésére. Az elmúlt évhez viszonyítva a vállalkozások esetében az elektronikus közigazgatási ügyintézés igénybevételének minden szintjén növekedés mutatkozott. 2011-ben a magyarországi vállalkozások 94%-a vette igénybe az internetet azért, hogy közigazgatási ügyei intézéséhez információt szerezzen. Tízből kilenc internetkapcsolattal rendelkező vállalkozás töltött le űrlapot közigazgatási intézmény honlapjáról, és 85%-uk vissza is juttatta elektronikusan.

Az elmúlt években folyamatosan nő azon ügyletek száma, amelyeket elektronikus úton kell intézni, így 2011-ben a vállalkozások több mint háromnegyede – 2010-hez képest mintegy 26 százalékponttal nagyobb arányban – intézte közigazgatási ügyeit teljes mértékben elektronikus úton. Közülük 94% áfa, 91% pedig társadalombiztosítási járulék bevallására használta az internetet. Az e-közigazgatási ügyintézést legnagyobb arányban a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás, illetve a pénzügyi, biztosítási tevékenység nemzetgazdasági ágba tartozó vállalkozások veszik igénybe.

A vállalkozások 21%-a használta az internetet különböző tenderek dokumentumaihoz való hozzáférésre, legmagasabb arányban az építőiparban (41%). A vállalkozások elsősorban Magyarországon nyújtottak be elektronikus úton közbeszerzési eljárásra vonatkozó ajánlatot (12%). Az Európai Unió más országai felé legmagasabb arányban az információ, kommunikáció, illetve a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban tevékenykedő vállalkozások nyújtottak be ajánlatot, azonos mértékben (4–4%).



Forrás: KSH