NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. szeptember 9.

KSH - A mobil eszközökön internetezők aránya az EU-átlag fele, 2013. augusztus

A mobil eszközök és az internet terjedése egy mindenki által tapasztalható nemzetközi méretű tendencia, amely jól látható Magyarországon is. Fő mozgatóereje a kommunikáció helyszínének teljes szabadsága és az általa nyújtott komfort érzet. A terjedés dinamikáját eddig még csak az internetszolgáltatói oldal statisztikáiból tudtuk mérni, most első alkalommal nyílt lehetőség a felhasználói oldal uniós szintű mérésére. 

A mobil eszközökkel (hordozható és kézi) internetező lakosság aránya 2012-ben 18% volt, amely jelentősen elmarad az uniós átlagtól (36%). A tényleges internethasználókhoz viszonyítva a technológia terjedésének aránya még látványosabb, Magyarországon a tényleges használók negyede (25%) már mobil eszközökkel internetezik, ugyanez az arány uniós átlagban közel a tényleges használók felét teszi ki (48%).

A mobil eszközökön belül a kézi eszközök (mobil, okostelefon, PDA, MP3) használatának aránya (a lakosság 28, a tényleges internethasználók 38%-a) az Európai Unióban 2012-ben meghaladta a hordozható – laptop, notebook, netbook, tablet – eszközökét (25, valamint 34%).

A hazai helyzet egyelőre ennek ellenkezőjét mutatja – a lakossághoz és a tényleges (3 hónapon belüli) használókhoz viszonyítva is – a hordozható eszközök internetes használati aránya (13 és 19%) kismértékben meghaladja a kézi eszközök internet célú használatának arányát (12 és 17%).

A mobilinternet-használat terjedésének problémái közül – a felmérés alapján – első két helyre került a „hálózati jelekkel kapcsolatos problémák” és a (kézi eszközöknél) „a képernyő kis mérete és a szövegbevitel nehézségei”. A használatot korlátozó tényezők közül elsősorban a „lakáson és munkahelyen kívüli internet elérés igényének hiánya” és a használat magasnak tartott költsége jelentette a két legfőbb visszatartó erőt a lakosság körében.

Mobil szélessávú internetet a vállalkozások 39%-a vett igénybe. A szélessávú mobilinternet
használata elsősorban a fővárosi, pest megyei, illetve a nagyobb, 250 fő felett foglalkoztató
vállalkozásokat jellemezte. A vállalkozások 93%-a a világhálón szabadon elérhető információ megszerzésére használta a mobilinternetet, 87%-uk pedig a vállalkozás e-mail rendszeréhez fért hozzá ezáltal. A vizsgált vállalkozások több mint fele a vállalkozás dokumentumait is el tudta érni mobilinterneten keresztül és közel 40%-uk alkalmazott ilyen módon üzleti szoftvereket.

A mobilinternet-használatot korlátozó tényezők közül a magyarországi vállalkozások
legnagyobb mértékben azt jelölték meg, hogy nincs szükségük mobilinternetre. Legmagasabb
aránnyal Dél-Dunántúl rendelkezik (21%), országos szinten pedig a vállalkozások 13%-a vallotta ezt elsődleges okként a korlátozó tényezők közül.

Országos szinten magas a mobilinternet használatához szükséges technológiák lefedettsége, ugyanakkor jellegéből adódóan a jel eloszlása nem egyenletes, külső körülmények is befolyásolhatják az erősségét.

Országos szinten a vállalkozások 10%-a, a legnagyobb arányban pedig a budapesti vállalkozások (14%) hivatkozott csatlakozási problémákra, mint mobilinternetet korlátozó tényezőre. A vállalkozások valamivel több, mint 7%-a találta túlzottan magasnak a mobilinternet-szolgáltatások költségeit és közel ugyanilyen arányuk ütközött technikai nehézségekbe.


Forrás: KSH