NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. szeptember 19.

KSH - A tévéelőfizetések 70 százaléka kábel, 15 százaléka IPTV 2012-ben

A televíziózás fontos szerepet tölt be a mindennapokban, a háztartások 98%-ában megtalálható, az előfizetések lefedettsége a lakásállomány tekintetében 74%. Az összes televízió-előfizetés közel 70%-a kábeltelevízió-előfizetés, ezen belül a digitális tévé aránya 6,5 százalékponttal nőtt egy év alatt. Egyre gyakoribb a kombinált csomagban kínált internet-, tévé- és telefon-előfizetés (triple-play).

Magyarországon a digitális átállás 2013. október végén befejeződik, az analóg televíziózás megszűnik. Egyre többen nézik a földi digitális rendszeren (DVB-T) terjesztett ingyenes, illetve előfizetéses műsorokat is, amihez set-top-boxra vagy a dekódert már tartalmazó tévékészülékre van szükség.

Az Antenna Hungária MinDigTV 2010-ben indult Extra elnevezésű szolgáltatására már 83 ezren fizetnek elő, 70%-kal többen, mint egy évvel ezelőtt. A vezetékes televíziózás (ideértve az IPTV-t is), valamint a fizetős, vezeték nélküli vétel (a műholdas és a kódolt földi mikrohullámú szolgáltatás) egyre meghatározóbb. Előbbire 2012-ben több mint 2,2 millióan (239 szolgáltatónál), utóbbira 918 ezren (4 szolgáltatónál) fizetnek elő.

A vezetékes piac rendkívül telített, a nagyobb szolgáltatók új ügyfeleket esetenként egymástól tudnak szerezni. A 239 szolgáltatóból 11-nek van 10 ezernél több előfizetője, és 59%-ának legfeljebb 1000 előfizetője van. A koncentrációt jelzi, hogy az 5 legnagyobb szolgáltatóé (Digi, Invitel, Magyar Telekom, Tarr, UPC) az ügyfelek háromnegyede, hozzájuk tartozik az összes kábeltelevíziós díjbevétel 76, a beruházások 89%-a. Hosszabb ideje a vezetékes műsorterjesztők piacán több területen is nő a koncentráció (pl. csökken a szervezetek száma, a nagyobbak megveszik a kisebb hálózatokat).

A kábeltévé előfizetők száma egy év alatt 0,6%-kal emelkedett, 2012 végén 2 millió 241 ezer volt (ideértve az IPTV-t is), ennek közel kétötöde digitális előfizetés. Száz lakosra 22,6 előfizetés jutott.

A kábeltelevíziós hálózatba kötött lakások száma 2 millió 255 ezer. Száz lakásból 51 volt a vezetékes műsorelosztó hálózatba kapcsolva. Az elterjedtségi mutatók Budapesten, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Tolna, Veszprém megyében voltak a legmagasabbak a hálózatba kapcsolt lakások aránya (59–65%); a legalacsonyabbak pedig Jász-NagykunSzolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (34, illetve 30%). KözépMagyarország és Közép-Dunántúl a legjobban lefedett régiók, a legelmaradottabb Észak-Alföld.

Az előfizetések 15%-a IPTV-szolgáltatás. Az előfizetők közel negyede veszi igénybe a kábeltelevízió mellett az internet vagy telefonszolgáltatást is, 37%-a pedig mindhárom szolgáltatásra előfizet. A csak kábeltévé-szolgáltatásra előfizetők köre egy év alatt 2 százalékponttal csökkent.

A szolgáltatók 70%-ánál a televízió mellett az internet-szolgáltatás is elérhető volt, illetve majdnem fele kínálta mindhárom (kábeltévé, internet, telefon) szolgáltatást, közel kétötöde pedig digitálisan nézhető adást.

Az összes kábeltelevíziós szolgáltató 29%-a mindhárom szolgáltatást elérhetővé tette a hálózatán, akár úgy, hogy maga nyújtja, akár másnak átengedve.

2012 végén a települések 76%-ában elérhető volt a vezetékes tévé, a bekötött lakások 85%-a a korszerűbb és sokrétűbb szolgáltatást nyújtó csillagpontos kategóriába tartozik. Öt év alatt 3,8-ről 5,2 millióra nőtt a potenciális kapacitás, a hálózatra felfűzhető lakások (homepass) száma. A szolgáltatók hálózatának vonalhossza 131ezer kilométer volt, ezen belül az üvegszálas (20 ezer kilométer) egy év alatt 12%-kal bővült. A műszaki feltételek javulását mutatja, hogy a műsor- és jeltovábbító rendszerek (KMJR) 91%-a csillagpontos, illetve majdnem négyötöde alkalmas kétirányú adatátvitelre, így internetezésre is.

2012-ben 2,7%-kal nőtt a kábeltelevíziós szolgáltatásból eredő nettó árbevétel (2012-ben 75,2 milliárd forint). Az egy kábeltelevízió-előfizetőre jutó éves árbevétel 39 ezerről 34 ezer forintra mérséklődött 2007 és 2012 között. A kábeltelevízió-szolgáltatók beruházásainak értéke 2012-ben megközelítette a 40,5 milliárd forintot, folyó áron 4%-kal maradt el a 2011. évitől.

A 2011-es (Cable Europe) kábelhálózat (digitális televízió, szélessávú internet és telefon) lefedettségi adatok alapján az EU országaiból tízben 50% vagy afeletti – ezen belül egyedül Máltán 75%-ot meghaladó – a vezetékes hálózatba bekötött lakások aránya (idetartozik Magyarország, Svédország és Románia is). Ugyanakkor 25% alatti az arány többek között az unió öt legnépesebb államából az Egyesült Királyságban, Franciaországban, valamint Spanyolországban.

A szolgáltatók számában is nagy különbségek vannak, az ügyfél-koncentráció néhol egészen nagy: van, ahol egy szolgáltatóhoz tartozik az előfizetők legalább 70%-a (pl. Egyesült Királyság, Franciaország, Írország, Spanyolország, Svédország). A nagyobb kábeles elterjedtséggel rendelkező országok közül 11-ben (Ausztria, Dánia, Németország, Portugália) egy-egy szolgáltatóé az ügyfelek 40–70%-a.






Forrás: KSH