NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. szeptember 16.

KSH - Vezetékes telefonon a beszélgetések átlagos ideje 5 perc volt 2012-ben

2012 végén a távközlési ágazatban (TEÁOR’08, 61-es ágazat) közel 1 600 szervezetet tartottak nyilván, 84%-át társas vállalkozásként regisztrálták. Ebben az ágazatban a nyilvántartott gazdasági szervezetek 99%-át az 50 főnél kevesebbet foglalkoztató szervezetek tették ki. A szervezetek fele a vezetékes távközlésben, több mint ötöde a vezeték nélküli, kis része a 
műholdas, negyede az egyéb távközlésben működik. Az ágazatban 2,3%-kal emelkedett a regisztrált szervezetek száma egy év alatt.

A távközlési ágazatba sorolt szervezeteknél 2012-ben 15 897 főt foglalkoztattak, ebből teljes munkaidőben 15 245 főt, ennek több mint háromnegyedét a vezetékes távközlésben, ötödét a vezeték nélküli távközlésben, és az alkalmazásban állók csak kis része tevékenykedett a műholdas és egyéb távközlésben. Az információ, kommunikáció ág több mint ötödét tette ki a távközlés ágazatban alkalmazásban állók létszáma, amelynek aránya az előző évhez képest kismértékben csökkent.

2012-ben az ágazatban a havi bruttó átlagkereset 467 013 forint volt, ugyan 1,3%-kal mérséklődött egy év alatt, de több mint kétszer nagyobb a nemzetgazdasági átlagnál.1 A vezetékes távközlés keresete csak kismértékben tér el az ágazati átlagtól, a vezeték nélküli távközlésben dolgozók bruttó átlagkeresete volt a legmagasabb: 531 351 forint.

A távközlési ágazatban a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások értékesítésének nettó árbevétele – előzetes adatok szerint – folyó áron 1003 milliárd forint volt 2012-ben, több mint kétharmadát vezetékes, közel 30%-át vezeték nélküli távközlés alágazatba sorolt vállalkozások állították elő. A távközlés bruttó hozzáadott értéke a 2011. évi előzetes adatok szerint 449 milliárd forint volt, 37%-a az információ, kommunikáció ág teljesítményének. A beruházások értéke2 124 milliárd forint volt, közel ötödével bővült egy év alatt.

Vezetékestelefon-szolgáltatás

2012-ben a vezetékes vonalak száma enyhén, 0,6%-kal növekedett az előző évihez képest, miközben negyedével emelkedett a kábeltelevízió-hálózaton, illetve a szélessávon (DSL-vonalon vagy optikán) keresztül történő telefonálás aránya. 2012 végén Magyarországon 2 millió 927 ezer vezetékes telefonvonal működött, 14%-a ISDN, közel kétötöde helyhez kötött VoIP. A vezetékestelefon-vonalak valamivel több mint 72%-a vidéken és csak megközelítőleg 28%-a van Budapesten bekapcsolva.

Kismértékben növekedett a lakossági vonalak száma, miközben csökkent az üzleti típusú vonalaké. 2012-ben az összes hangcsatorna majdnem négyötöde előbbi, ötöde utóbbi kategóriába tartozott, a szolgálati és nyilvános vonalak aránya csekély volt. A vezetékes telefonálásnál rendkívül magas a koncentráció, a három legjelentősebb szolgáltatóhoz tartozott a teljes vonalállomány 86%-a.  Ugyanilyen az arány a VoIP-csatornák esetében is.

2012-ben száz lakosra országosan 29,5 vezetékes fővonal jutott. Az országos átlagot jelentős mértékben meghaladta Közép-Magyarország (38), ezen belül Budapest (47) ellátottsága. Az elterjedtségi mutató Észak- és Dél-Alföldön (23 és 22) volt a legalacsonyabb. Megyei szinten a legkevesebb fővonal Szabolcs-Szatmár-Bereg és Békés megyében (20, illetve 18) volt.

A kedvezményescsomag-ajánlatoknak köszönhetően a vezetékes vonalak száma kismértékben növekedett, miközben a vezetékes telefonokról kezdeményezett beszélgetések – internethívások nélküli – száma (1,4 milliárd) 10,9%-kal, összesített ideje (5,2 milliárd perc) 3,1%-kal csökkent egy év alatt. Ezen belül a legnagyobb, 59%-os részarányú belföldi hívások száma közel 8%-kal, a 39%-kal részesedő helyi hívásoké ennek majdnem duplájával (15%) csökkentek 2012-ben.

A hívások időtartamának négyötöde lakossági, közel ötöde üzleti, és csak töredéke egyéb (nyilvános, szolgálati) hívás. A kedvezményes tarifáknak, a gyakran ingyenes idősávot, díjmentes hálózaton belüli forgalmat, vagy éppen egyszeri átalánydíjjal megváltott korlátlan forgalmat tartalmazó csomagoknak is köszönhetően a beszélgetések (internethívások nélküli) ideje naponta 4,9 perc volt. Évről évre csökken az egy vonalra jutó beszélgetések száma: 2012-ben 486 volt, 63-mal kevesebb, mint 2011-ben.

A helyhez kötött VoIP-telefonálás4 fejlődését mutatja, hogy míg 2007-ben a vonalak alig 5,6%-a tartozott ide, addig 5 évvel később már közel kétötöde. A hívások időtartamának aránya 6,3-ről 24%-ra nőtt.



Forrás: KSH