Neven Mimica fogyasztóvédelmi biztos így nyilatkozott: „A fogyasztói jogok érvényre juttatása – többek között a viharos gyorsasággal fejlődő digitális környezetben – olyan kérdés, amely számomra kiemelt fontosságú. Örömömre szolgál, hogy a legújabb átfogó vizsgálat foglalkozott a digitális tartalmak letöltésével összefüggésben felmerülő legfontosabb kérdések egy részével. Egy évvel ezelőtt a weboldalak több mint fele nem tartotta be az előírásokat, ami elfogadhatatlanul magas szám. Mára az ilyen oldalak aránya alig 20%, és a helyzet várhatóan tovább fog javulni. Már eddig is komoly eredményeket értünk el, de erőfeszítéseink a továbbiakban sem hagynak alább.”
A megerősödő fogyasztóvédelem annak az Unió egészét átfogó vizsgálatnak az eredménye, amely során ellenőrzik, hogy a weboldalak betartják-e a fogyasztóvédelmi jogszabályokat. Ha szabálytalanságra derült fény, a hatóságok a vizsgálat után gondoskodnak a megfelelő jogérvényesítésről. A digitális tartalmak értékesítésével foglalkozó weboldalak áttekintésére 2012 nyarán került sor. A tagállami hatóságok összesen 330 weboldalt ellenőriztek, ezzel lefedve a piac nagy részét. A tagállami hatóságok által végzett alapos vizsgálatok 172 honlap esetében tártak fel az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok betartásával kapcsolatos szabálytalanságot.
A hatóságok felvették a kapcsolatot az érintett cégekkel annak biztosítására, hogy a weboldalak működése megfeleljen az előírásoknak. Eddig 116 weboldalt módosítottak. 49 holnap esetében további eljárásra kerül sor, öt esetben a szabálysértés kisebb jelentőségű volt, és a tagállamok nem tartottak szükségesnek további fellépést, két weboldal pedig időközben megszűnt. Az uniós tagállamok jogérvényesítéssel foglalkozó hatóságainak intézkedése nyomán a 330 weboldal 80%-a mára megfelel az uniós fogyasztói jogszabályokban előírtaknak.
Pontosan mit is ellenőriztek?
A weboldalakat azért ellenőrizték, hogy megbizonyosodjanak a következőkről: a termékek legfontosabb tulajdonságaival kapcsolatos információk könnyen elérhetők, és nem az „apró betűs” részben találhatók. Emellett azt is megvizsgálták, hogy fel vannak-e tüntetve a honlapon azok az e-mail címek, amelyekre írva a fogyasztó kérdéseket tehet fel vagy panaszt nyújthat be. Az ellenőrzések arra is kiterjedtek, hogy a weboldalak méltányos és tisztességes feltételeket kínálva működnek-e. A feltárt problémák közül a legfontosabbak a következők voltak:
- Tisztességtelen szerződési feltételek, melyek kizárták a fogyasztók jogorvoslathoz való jogát, illetve hibás termék esetén megtagadták a fogyasztótól a kártérítés jogát;
- az elállási joggal kapcsolatban megadott információk nem voltak egyértelműek; a digitális tartalmak jellegzetességei miatt a kereskedőknek a vásárlás előtt tájékoztatniuk kell a fogyasztókat arról, hogy a letöltés megkezdése után nem áll módjukban azt megszakítani – azonban ezt az információt az ellenőrzött weboldalak 42%-a nem tartalmazta.
- A kereskedő kilétével kapcsolatos kötelező információk hiánya, különösen az e-mail cím hiánya, ami a fogyasztók számára ellehetetlenítette a kapcsolatfelvételt.
A tanulmány arra is rávilágított, hogy az „ingyenesként” reklámozott játékok esetében gyakran a játék későbbi szakaszában, nem pedig a tranzakció elején tüntetik fel, hogy a játékért valójában mégis fizetni kell. Az ehhez hasonló gyakorlatok gyakran a legvédtelenebb fogyasztói csoportot, a gyerekeket célozzák meg. Így fordulhat elő, hogy azok a szülők, akik mobil eszközeiket játék céljából átengedik gyermekeiknek, később azzal szembesülhetnek, hogy jelentősebb összegeket kell kiegyenlíteniük.
Mi történik ezután?
49 olyan weboldal esetében, amelyek továbbra sem felelnek meg a szabályoknak, folytatódnak a nemzeti közigazgatási vagy jogi eljárások. További figyelmet kell szentelni a játék közbeni vásárlás kérdésének a fogyasztók alaposabb tájékoztatása érdekében, illetve annak biztosítására, hogy ne merülhessenek fel váratlan és aránytalanul nagy költségek, amikor a gyermekek online játékokkal játszanak.
Háttér
A weboldalak uniós szintű vizsgálata a fogyasztói jogszabályok megszegésével járó esetek feltérképezésére és a szabálykövető magatartás biztosítására irányult. A vizsgálatot, amely az Európai Bizottság koordinálásával zajlik, a tagállami végrehajtó hatóságok minden tagállamban egyidejűleg hajtják végre. A digitális tartalomra koncentráló átfogó felmérésre 26 tagállamban, valamint Norvégiában és Izlandon került sor 2012 júniusában. 2007 óta ez volt a hatodik ilyen vizsgálat.
Egyre több európai vásárol digitális tartalmakat: az európaiak átlagosan 79%-a már vett igénybe online zenei szolgáltatásokat, 60%-uk pedig az elmúlt 12 hónapban játszott online játékokkal. Ágazati források szerint az EU-ban a zenei letöltések értéke 2010-ben elérte a 677 millió eurót; az egyesült királyságbeli, a német, a francia, az olasz, a spanyol, a holland és a belga fogyasztók pedig 2011-ben becslések alapján 16,5 milliárd eurót költöttek online játékokra. Az „ingyenesként” reklámozott játékok, amelyek a gyerekeket célozzák meg, egyre nagyobb részesedést szereznek az uniós játékpiacon (az elmúlt 12 hónapban az online játékok 50%-a tartozott ide).
Forrás: Európai Bizottság