NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2014. március 5.

MLE - A médiakiadók online reklámbevétele 6 milliárd Ft, a hagyományos hirdetéseké 36 milliárd Ft 2013-ban

Nyilvánossá váltak a 2013. évi sajtópiaci eredmények. A sajtópiac 35,806 milliárd forint reklámbevételt és 62,04 milliárd forint lapeladásból származó bevételt ért el 2013-ban. A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 5,5 milliárd Ft online hirdetési árbevételt realizáltak. 

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) 2012-től teszi közzé a sajtópiaci reklámköltés becsült adatait. Az MLE felmérésének célja a nyomtatott sajtóban, a reklámból befolyt, tényleges árbevételek számszerűsítése, mivel ezekről az adatokról korábban csak becslések láttak napvilágot.

A 2013. évi reklámtortát mutatták be 2014. március 4-én a szakmai szervezetek által rendezett sajtótájékoztatón, amelyen Kovács Tibor, az MLE elnöke ismertette a sajtóra vonatkozó eredményeket. Az MLE összesítése alapján 2013-ban a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 35,806 milliárd forint volt. A tavalyi bevétel 4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 37,32 milliárdtól.

A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 62,04 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2013-ben meghaladta a 103 milliárd forintot.

A TOP 5 + 1 szegmens részaránya a teljes bevételből 92%, ezen belül napilapok 36%, női lapok 19%, az önkormányzati és ingyenes lapok 18%, a gazdasági és közéleti magazinok 9%, B2B lapok 7%, a program és tévé magazinok 3% arányt képviselnek.

“A sajtópiaci bevételek a várakozásoknak és a piaci tendenciáknak megfelelően alakultak. A csökkenés ugyan folytatódott, de sokkal kisebb mértékű volt, mint egy évvel korábban. A reklám- és terjesztési bevételek közösen egyértelműen mutatják a sajtópiac súlyát, a gazdaságban betöltött szerepét. A klasszikus kiadóházak szerepe és részesedése fokozatosan nő és erősödik az online tartalmak területén is, a bevallást adó kiadóvállalatok összesen 5,5 milliárd forint online hirdetési árbevételt realizáltak, amely összeg mutatja, hogy a kiadók az online tartalomszolgáltatói piac hirdetési szeletéből is jelentős részt tudhatnak magukénak” – mondta el Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke.

**********
Bevallás 2013-ról 
  • Bevalló kiadók száma: 24 kiadó 
  • Bevallásban érintett lapok száma 254 
  • Bevallásban érintett weboldalak száma 123 (új!) 
  • Adexben érintett, de nem bevallott lapok száma: 143 
  • Összes bevallott (tehát fix) forgalom: 23,4 Mrd Ft (-3,7% vs. 2012) 
  • Összevonások a kategóriákban 
    • Számtech. és hobby lapok; 
    • Ingyenes lapok és önkormányzati lapok 
  • Nincs adat a Márkamagazinok területéről 
  • Kevés adat érkezett a következő csoportokban: 
    • (1) Ifjúsági, gyermek lapok; (2) Tudományos lapok; (3) 
    • Szabadidő, Kultúra; (4) Term.tudomány, Utazás; 
  • Jelentős bevallási arányt produkált: 
    • Napilapok (89%)
Adatszolgáltatók: 
  • Axel Springer Kft. 
  • Galenus Kft. 
  • Geomédia Kiadói Zrt. 
  • Grabowski Kiadó Kft. 
  • Haszon Lapkiadó Kft. 
  • Heiling Média Kft. 
  • HVG Kiadó Zrt. 
  • Inform Média Kft. 
  • Képmás 2002 Kft. 
  • Lapcom Kft. 
  • Magyar Mezőgazdaság Kft. 
  • Maraton Lapcsoport 
  • Marquard Media Magyarország Kft. 
  • MediaCity Magyarország Kft. 
  • MTG Metro Gratis Kft. 
  • Napi Gazdaság Kiadó Kft. 
  • Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft. 
  • Patika Tükör Kft. 
  • Professional Publishing Hungary 
  • Kiadó Kft. 
  • Project029 Kft. 
  • Ringier Kiadó Kft. 
  • Sanoma Media Budapest Zrt. 
  • Tarsago Magyarország Kft. 
  • Ursa et Ursus Kiadó Kft. 
A reklámbevétel számítása
A számítás alapja:
Kedvezményekkel csökkentett, ügynökségi jutalékok levonása utáni, de ügynökségi bónusszal nem csökkentett NET2 árbevétel.

A számításba nem tartoznak bele
  • az adott médiaterméktől eltérő, más ISSN, ISBN számon értékesített, más névvel ellátott fogyasztói termékben megjelenő hirdetések; 
  • az adott médium(család) neve mellett/alatt végzett kereskedelmi jellegű tevékenységek bevételei (pl könyv, CD, DVD értékesítés); 
  • az adott termék(család) márkaneve alatt értékesített események, rendezvények bevételei (családi nap, kitelepülés, stb) - non-sales revenue; 






Forrás: MLE