NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2014. július 14.

BDO - A budapesti szállodai szobafoglalások 26 százaléka online érkezik, 2014. júniud

Az online szobaéjszakák aránya 2012-ről 2013-ra is növekedni tudott, ám ez a növekedési ütem lelassult az előző öt évben tapasztaltakhoz képest, miközben az online foglalások minőségében előremozdulás történt. Többek között ez a fő megállapítása a BDOnline.hu és a Turizmus.com idei, immár harmadik alkalommal megjelent, az egész hazai piacot átfogó online szállodapiaci felmérésének.

A kutatás számos aspektusból mérte fel a budapesti, illetve vidéki online szállodapiacot. A felmérésből többek között az tűnik ki, hogy a szállodák az elmúlt évben fontos lépéseket tettek saját online csatornáik tudatos felépítésére, sikeresen szorítva vissza az online közvetítők (OTA – Online Travel Agent) folyamatos térnyerését és az áron aluli értékesítés folytatódását. A felmérés a legfrissebb trendek bemutatása mellett arra is kitér, hogy a szállodák milyen eszközökkel erősíthetik tovább online jelenlétüket.

A BDOnline.hu és a Turizmus.com online felmérését 2014-ben rekordszámú budapesti szálloda töltötte ki, szobakapacitás alapján a piac 61,3 százalékát lefedve. Az ötcsillagos szegmensben ez arány a 81 százalékot is meghaladta. Vidék esetében a felmérés a 2013-as vidéki szobaéjszakák közel egyharmadát foglalja magába. Így kijelenthető, hogy a felmérés az egész hazai szállodapiacra vonatkoztatható megállapításokat tartalmaz.

Lassul az online szobaéjszakák számának növekedése

„Mind vidék, mind Budapest esetében az rajzolódik ki, hogy az online vendégéjszakák arányának korábbi évekre jellemző dinamikus növekedése lelassult, Budapest esetében marginálissá vált. Ennek ellenére az online szobaéjszakák aránya mára igen jelentőssé vált: 2013-ban Budapesten átlagosan az összes szobaéjszaka 25,5 százalékát, vidéken a 29,1 százalékát foglalták online csatornákon át" – mondta el Hegedűs Attila, a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere.

„Abban, hogy az online térnyerése továbbra sem fulladt ki, két tényezőnek is fontos szerepe van. Egyrészt a szállodák jelentős része felismerte az online jelenlét fontosságát, aminek eredményeképpen sok esetben a céges és csoportos foglalások is növekedni tudtak. Másrészt az OTA-k részéről is felfedezhető egyfajta stratégiaváltás, a közvetítők is finomítják eszköztárukat, és immár nemcsak a piacszerzésre fókuszálnak" – tette hozzá Gál Péter, a BDO Magyarország hotel és ingatlan üzletágának senior tanácsadója.

Átrendeződő online csatornák – erősödik a saját honlap szerepe

A korábbi évek eredményéhez képest a saját honlapon át beérkező online foglalások aránya növekvő tendenciát mutat. 2013-ban Budapesten az online szobaéjszakák foglalásának 26,9 százaléka érkezett a saját weblapon (2010: 13,9 százalék), míg vidéken a saját honlap részesedése tavaly 49 százalék volt (2010: 37 százalék).

Az OTA-k tekintetében is átrendeződött kissé a piac. Budapesten továbbra is két OTA az uralkodó: a Booking.com és az Expedia. Piaci részesedésük azonban visszaesett. Míg korábban a két OTA együttesen kiugróan magas, 58,9 százalékos lefedettséget ért el ebben a szegmensben, 2013-ban ez a szám - számos szálloda stratégiai lépéseinek hatására - 43,3 százalékra csökkent. A kisebb OTA-k közül a felmérés szerint az Orbitz, a HRS és a Lastminute.com tudták piaci penetrációjukat növelni, míg például az Agoda és a Hotel.de megtorpantak a növekedésben.

„Érdekes fordulat, hogy a felmérésben részt vevő vidéki szállodai szegmensben a világelső Booking.com a közvetített szobaéjszakák számát tekintve megelőzte a korábbi években itt még piacvezető Szallas.hu-t. Harmadik helyen a korábbi évekhez hasonlóan a Szallasvadasz.hu áll, mögötte azonban jelentős lemaradással, egyenként 3% alatti piaci részesedéssel következnek a további nemzetközi és hazai online közvetítő oldalak. Ami a szállodák saját weboldalán keresztüli online foglalások arányát illeti a felmérésben részt vevő szállodákban az online foglalások mintegy felét tudták saját weboldalukon keresztül realizálni.

Ennek ellenére a szállodák számára még mindig a jelentős online közvetítői jutalékteher növekedése jelenti az egyik legnagyobb disztribúciós kihívást. Ebben a kérdésben csak a tudatos és a saját honlapjukra, mint legfőbb prioritással tekintő szállodák tudnak az átlagoshoz képest egészségesebb arányt elérni" – nyilatkozott Gyenes Ákos, a BDOnline vezető szakértője.


Forrás: BDO