NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2014. október 20.

PanMedia - Az interneten mindig elérhető fogyasztók száma 840 ezer fő, 2014. szeptember

Magyarországon, 2014 nyarán közel 840 ezer olyan ember élt, aki „mindig elérhető fogyasztónak” tekinthető. Ők a lakosság azon szegmensét képezik, akik különböző helyszínekről, különböző eszközökkel, de folyamatosan az online térben mozognak. Jellemzően fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű és magasabb jövedelmi státuszú emberekről van szó, akik leginkább városlakók, de nem kizárólag.

A mindig elérhető fogyasztók számára az internet alapvető fontosságú, léte nélkülözhetetlen. Ha nincs net, számukra megáll az élet! A legtudatosabb internetezőnek számítanak, tisztában vannak a netezés veszélyeivel és hátrányaival is. Ugyanakkor az életük menedzseléséhez nagy intenzitással és folyamatosan használják a netet.

A folyamatos elérhetőség igénye miatt a mindig elérhető fogyasztók érzelmileg kifejezetten erősen kötődnek a mobiljukhoz. Sokoldalú felhasználhatóságával ez az eszköz az életük és az énjük szerves része, aminek a klasszikus alapfunkciója (értsd: telefonálás) arányaiban egyre inkább háttérbe szorul. Körükben az okostelefonok elterjedtsége sokszorosa a hazai átlagnak.

A mobil mellett, életük más-más helyszínein, más-más tevékenységek miatt, rendszeresen használnak PC-t, laptopot és táblagépet is – igaz, ez utóbbit egyelőre kisebb arányban. Ezek az eszközök egyre inkább helyettesítik egymást, sőt egyre inkább megfigyelhető a párhuzamos használatuk is. A „multitasking” vagy „multiscreening” legjellemzőbb időszaka az esti szórakozás, kikapcsolódás, ideértve a tévézést is. A kutatás tapasztalatai szerint a képernyőket rangsorolni értelmetlen: nem a képernyő a lényeg, hanem a tartalom, amit fogyasztanak és a helyzet, amiben az adott képernyőt használják!

A mindig elérhető fogyasztók az átlagnál intenzívebb tartalomfogyasztónak számítanak, ezért sok reklámmal találkoznak. A reklámokhoz való viszonyuk ambivalens. A kéretlen reklámokat gyűlölik, de a számukra releváns reklámüzenetekkel együtt tudnak élni. Az ötletes, színvonalas és szerethető reklámokat pedig kifejezetten kedvelik – akár azonnal meg is osztják azt a barátaikkal, ismerőseikkel, s így multiplikátorai lesznek az adott üzenetnek.

A mindig elérhető fogyasztók többet és gyakrabban vásárolnak az interneten az átlagnál. A kutatás tapasztalatai szerint az online vásárlás ma még elsősorban számítógépről történik (PC vagy laptop), elsősorban a nagyobb és átláthatóbb képernyő, valamint a kényelmesebb billentyűzet miatt. Ugyanakkor az információszerzésben és a döntés-előkészítésben a mobilnak meghatározó szerepe van. Ezért ma már elengedhetetlenül fontos, hogy a hirdetők rendelkezzenek mobilra optimalizált weboldallal, sőt márkázott mobil applikációval. Ez utóbbiból, a kutatás szerint, egyelőre az ingyenesen letölthető verziók a sikeresek.

A mindig elérhető fogyasztók köre a jövőben várhatóan dinamikusan nőni fog. Jellemző tulajdonságaik, attitűdjeik és fogyasztási szokásaik megismerése egyre fontosabbá válik. Egyrészt azért, mert ez a szegmens kiemelt fogyasztási potenciállal bír. Másrészt közelebbi megismerésük segít előre látni a jövő fogyasztói típusainak alakulását, formálódását is.

A világ és az információ áramlása felgyorsult, a figyelem fragmentálódik a rengeteg készülék és tartalom között. A piackutatók, az ügynökségek és a marketingesek teljesen új helyzettel találják szemben magukat, amiben a hagyományos megoldások egyre alacsonyabb hatékonysággal működnek csak. Az AlwaysON kutatás az új megoldások megtalálásában nyújthat hasznos segítséget.

A kutatás módszertanáról

Magyarországon ilyen felmérés korábban nem készült. Az AlwaysON kutatás kvantitatív adatait a PanMedia és a PM Digital szakértői big-data módszerekkel, az évi 14 ezres TGI-adatbázis szabály alapú szegmentációjával nyerték ki. A kvalitatív információkat pedig egy Magyarországon még meglehetősen újnak számító, IdeaBlog nevű online kutatási módszerrel gyűjtötték egybe – mindkét kutatásnál a Millward Brown volt a segítségükre. A kutatás során használt szegmentációs módszert először a Forrester Research, Inc. használta (60 Acorn Park Drive, Cambridge, MA 02140 United States).

Forrás: PanMedia