NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2014. december 15.

KSH - Az interneten vásárlók aránya Magyarországon 28 százalék, az EU-ban 47 százalék 2013-ban

A 2013-ban interneten vásárló (1 éven belüli) lakosság aránya az EU-ban 47% volt, évek óta dinamikusan növekszik: az előző évihez képest 3, a 2 évvel ezelőttihez viszonyítva pedig 5 százalékpontos volt a fejlődés. A hazai arány (28 %) ugyancsak dinamikusan emelkedik, az elmúlt két évben évi 3 százalékponttal. Lemaradásunk az EU-átlaghoz viszonyítva jelentős, 19 százalékpontos volt 2013-ban.

2013-ban a magyar lakosság több mint 28%-a vásárolt már az interneten a felmérést megelőző egy évben, 72%-a pedig egy éven túli internetes vásárló, vagy internetes vásárlásban még nem érintett volt.

Az interneten vásárlókon belül az előző évihez viszonyítva a 3 hónapon belüli vásárlók részesedése 2 százalékponttal nőtt, a 3–12 hónapon belüli vásárlóké pedig 0,6 százalékponttal mérséklődött.

Ugyancsak csökkent (1,3 százalékponttal) a több mint egy éve vásárlók részesedése, ami fokozatos eltolódást mutat az aktívabb részvételt tanúsító csoportok felé.

A nemek szerinti megoszlás a tényleges vásárlók (3 hónapon belüli) esetében a nők részvételi arányának emelkedését mutatja a férfiak arányának rovására az előző évihez képest. A kevésbé aktív, 3–12 hónapon belül vásárlók csoportjában viszont a nők aránya csökken, a több mint egy éve vásárlóknál kismértékben nő. Összességében a nők vásárlási aktivitása növekszik és a vásárlásban érintett részük vagy a legaktívabb csoport felé, vagy az alig érintettek csoportja felé mozdul tovább.

Az összes korcsoportban (kivéve a legidősebbeket) a legaktívabb tényleges vásárlók aránya közelíti vagy már túl is lépte az 50%-ot, vagyis a korcsoportok döntő többségében a legaktívabb vásárlói csoport dominál. Az előző évihez képest a tényleges vásárlók aránya minden korcsoporton belül határozottan növekedett, kivéve a 65–74 év közöttieket.

A képzettség növekedésével egyenes arányban emelkedik a tényleges vásárlók aránya az internetes vásárlók körében. A legmagasabb arányt (55%) a felsőfokú végzettségűek, a legalacsonyabb arányt (44%) pedig az alapfokú végzettséggel rendelkezők körében éri el. A tényleges vásárlók arányának dominanciája azonban mindhárom képzettségi szinten egyértelmű, az előző évihez viszonyítva mindenhol növekedés volt.

Az interneten rendelt termékféleségek közül évek óta kiemelkedik a ruházat, kiegészítő sportfelszerelések, a könyv, magazin, újság, a szállásfoglalás (üdülés), a háztartási eszközök, valamint a jegyvásárlás. Ezek azok az áruk, amelyek a legalkalmasabbak az internetes vásárlási formára.

Az interneten keresztül történt rendelésekből kisebb arányban részesednek az olyan áruk vagy szolgáltatások, mint a részvényvásárlás, biztosítási kötvények és egyéb pénzügyi szolgáltatások, a távoktatási anyagok, a videojáték-szoftverek és új, javított verziók. Feltehetően e termékek bonyolultsága miatt a vevők különösen igénylik az eladóval való személyes konzultációt és kontaktust.

Észak-Magyarország kivételével minden régióban dominál a legaktívabb részvételt jelentő (3 hónapon belüli) internetes vásárlási forma. A tényleges vásárlók aránya Közép-Dunántúlon a legmagasabb (60,7%), Észak-Magyarországon (31,4%) a legalacsonyabb.


Forrás: KSH