NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2014. december 8.

KSH - Elektronikusan intézett hatósági ügyet 37 százalék 2013-ban

Az internet egyik fontos igénybevételi területe a közigazgatási ügyek elektronikus ügyintézése, amit a lakosság oldaláról az időmegtakarítás, a kényelmes ügyintézés motivál, és a szélessávú elérési lehetőség, valamint a magas szintű internethasználat tesz lehetővé. Ennek ellenére a nemzetközi adatok nem mutatnak töretlen fejlődést. 

2013-ban a lakosság 41%-a lépett már kapcsolatba elektronikus úton közhivatalokkal vagy közintézményekkel az EU-ban. Ez a fejlődés hosszabb távon nem egyértelmű, mivel a 2012. évi uniós átlaghoz (44%) képest 3 százalékpontos a csökkenés, és a 2013. évi arány (41%) megegyezik a 2011. évivel. Magyarországon az arány 37%-os volt, 4 százalékponttal elmaradt az EU-átlagtól és 5 százalékponttal az előző évitől.

Az elektronikus ügyintézés legalsó lépcsője az információ szerzés a közhivatalok honlapjáról. Ezen a téren az EU átlaga 37%, 2 százalékponttal alatta marad az előző évi értéknek. A magyar adat 2 százalékponttal elmarad az EU átlagától és 6 százalékponttal kisebb az előző évi szintnél.

A következő lépcsőfok űrlapok letöltése közhivatalok honlapjáról, ebben az EU lakosságának 25%-a érintett, 2 százalékponttal kevesebben az előző évinél. A hazai átlag 24%, 1 százalékponttal kevesebb, mint az uniós átlag.

Az ügyintézés teljes elektronizáltságát jelentő formanyomtatványok elektronikus kitöltését és elküldését 2013-ban az uniós lakosság 21%-a vette igénybe, 1 százalékponttal kevesebben az előző évinél. A magyar arány 17%, 4 százalékponttal elmarad az EU-átlagtól és az előző évitől.

Magyarországon 2013-ban a lakosság 37%-a lépett már elektronikus kapcsolatba közhivatalokkal, közel 35%-a szerzett információt közhivatalok honlapjáról, közel 24%-a töltött le űrlapot és több mint 17%-a kitöltött űrlapot el is küldte az adott közhivatalnak, tehát megvalósította a teljes elektronikus ügyintézést.

Az e-kormányzati portálok használóinak korcsoport szerinti megoszlása alapján az elektronikus ügyintézés minden lépcsőfokán a 25–34, a 35–44 és a 45–54 év közöttiek képviselik a legmagasabb arányt, vagyis ők használják legnagyobb arányban az elektronikus ügyintézést.

Minden lépcsőfok esetében kiemelkedő a középfokú végzettségűek aránya, de a magasabb lépcsőfokok felé haladva fokozatosan emelkedik a felsőfokúaké.

Az e-kormányzati portálok használata során az összes jelzett probléma legnagyobb részét (43%-át) a „hiányos, zavaros, vagy elévült információk” okozzák. Emellett a tapasztalt hibák több mint 28%-a a weboldal technikai hibájával függ össze, 22%-a pedig a súgó hiányából adódik, a többi az „egyéb problémák” körébe tartozik.

Az e-kormányzati portál használata kerülésének okai közül kiemelkedik, hogy a lakosság több mint 25%-ának nem is kellett az adott időszakban hivatalos beadványt beadnia, valamint 16,5%-uk jobban bízik a papír alapú benyújtásban.

Területi összehasonlításban az egyes régiók arányai (7,5–12,5%) viszonylag egyenletesen oszlanak el az egyes lépcsőfokokon belül, egyedül a Közép- Magyarország kiugrása szembetűnő (38,6–38,9%) a többi régióhoz képest.

Forrás: KSH