NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2014. december 17.

KSH - A vállalkozások 15 százaléka online rendel 2012-ben

2012-ben a magyar vállalkozások 15%-a adta le összes rendelésének legalább 1%-át az interneten keresztül, ez mintegy 3 százalékponttal van az EU-átlag (18%) alatt. Ezzel az aránnyal Magyarország egy szinten van Olaszországgal és megelőzi Szlovéniát. A legmagasabb arányt (46%-ot) a cseh vállalkozások érték el. 

2012-ben a hazai vállalkozások 10%-a nettó árbevételének több mint 1%-át realizálta elektronikus úton történő értékesítésből, 4 százalékponttal kevesebb, mint az EU átlaga (14%). A legmagasabb arány (27%) a dán vállalkozásoké.

2012-ben a magyar vállalkozások a teljes nettó árbevételük 16%-át realizálták számítógépes hálózat igénybevételével, folyó áron 15%-kal csökkent az előző évihez képest.

A megfigyelt ágakban 4%-kal nőtt a weboldalon keresztül realizált elektronikus úton szerzett árbevétel.

Ezzel szemben a korábbi év emelkedését követően az automatikus adatcserén keresztül realizált nettó árbevétel összege 19%-kal visszaesett. Ennek következtében az összes nettó árbevételhez képest a weboldalon keresztül realizált nettó árbevétel aránya enyhén nőtt, míg az automatikus adatcserén keresztüli árbevételé 3 százalékponttal csökkent.

2011-hez képest a weboldalon keresztül a magyar vállalkozások 2012-ben 2 százalékponttal nagyobb arányban (11%) értékesítettek, a legnagyobb arányban az információ, kommunikáció (21%), a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (19%), valamint a kereskedelem, gépjárműjavítás (19%) nemzetgazdasági ágak vállalkozásai.

A weboldalon keresztüli beszerző vállalkozások aránya (27%) viszont stagnált az előző évhez képest, de még mindig több mint két és félszer annyi vállalkozás szerez be weboldalon keresztül, mint értékesít. A weboldalon keresztüli értékesítés szempontjából nincs jelentős különbség a különböző méretű vállalkozások között, a beszerzés esetében az arány viszont a vállalkozás méretével párhuzamosan növekszik.

Az amúgy sem túl széles körben használt, EDI-n keresztüli értékesítés használati aránya (3%) 2012-ben stagnált az előző évhez képest. Az automatikus adatcserén keresztüli értékesítést kevesebb vállalkozás veszi igénybe (jellemzően a 250 fő felettiek), az e-kereskedelmi árbevételben mégis nagyobb súllyal (78%) jelenik meg.

A legnagyobb arányban a feldolgozóipar (6%), illetve a kereskedelem, gépjárműjavítás (5%) ágba tartozó vállalkozások vették igénybe. Az automatikus adatcserével történő beszerzések jóval elterjedtebbek: az ilyen módon megvalósuló beszerzések aránya a kereskedelem, gépjárműjavítás (10%) és az információ, kommunikáció (9%) területén volt a legnagyobb. 2012-ben az összes vállalkozás 6%-a élt ezzel a lehetőséggel.

A weboldalon keresztüli értékesítés leginkább elterjedt – a megkérdezett vállalkozások több mint felét érintő – korlátja az, hogy a vállalkozás termékei vagy szolgáltatásai nem alkalmasak internetes értékesítésre. Különösen a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás, a vízellátás, szennyvíz gyűjtése, kezelése, hulladékgazdálkodás, szennyeződésmentesítés, illetve a szakmai, tudományos, műszaki tevékenységet végző vállalkozások jelölték kiemelkedő mértékben ezt a válaszlehetőséget.

Minden negyedik vállalkozás szembesül logisztikai nehézségekkel, és minden ötödiknek volt már fizetéssel kapcsolatos problémája. A vállalkozások 19%-a vélte úgy, hogy az adatbiztonsággal kapcsolatos félelmei korlátozzák, és 14%-uk szembesült jogi szabályozásból eredő problémákkal. A megkérdezett vállalkozások több mint negyede érezte úgy, hogy a weboldalon keresztüli értékesítésből származó haszna nem fedezné annak bevezetésével járó költségeit.

Közép-Magyarország vállalkozásai használják a weboldalakat legnagyobb mértékben mind beszerzésre (14%), mind értékesítésre (31%). A legkisebb arányban (7%) Nyugat-Dunántúlon értékesítettek weboldalon keresztül a vállalkozások. Automatikus adatcserén keresztül az észak-magyarországi – ezen belül pedig a Heves megyei – vállalkozások értékesítettek (4%) és vásároltak (8%) legnagyobb arányban.

A weboldalon keresztüli kereskedelmet korlátozó tényezők közül a közép-magyarországi cégek szembesülnek a legkevésbé a logisztikai problémákkal (21%), a legnagyobb arányban pedig Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon tevékenykedő vállalatok (egyaránt 34%). A fizetésekkel kapcsolatos nehézségek elsősorban a Dél-Dunántúl vállalkozásait érintették (27%), a weboldalas értékesítéssel járó költségeket pedig az Észak-Alföld (35%) vállalkozásai tartották túl magasnak.




Forrás: KSH