NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2015. december 7.

KSH - A számítógépet használók 16 százaléka tudta módosítani gépén a szoftverek beállításait 2014-ben

A digitális írástudással kapcsolatos felmérésünk e jelenséget tíz, számítógép-használattal kapcsolatos tevékenységen keresztül vizsgálta. 

A vizsgált tíz számítógépes ismeretből két tevékenység esetében volt az ezen tudással rendelkező hazai lakosság részaránya magasabb, mint az uniós átlag. 2014-ben a fájl- vagy mappamásolási, áthelyezési, illetve a fájltömörítési ismeretekkel rendelkező magyarok részaránya 3,6, illetve 3,4 százalékponttal haladta meg az uniós szintet, ugyanakkor a nagyobb informatikai tudást igénylő, bonyolultabb műveleteknél (másolási és beillesztési funkció használata, matematikai alapképletek alkalmazása Excel-állományban, új eszközök csatlakoztatása, telepítése, számítógépes program írása speciális programnyelven, fájlok áthelyezése számítógép és más eszközök között) a hazai számítógép-felhasználók képzettsége alacsonyabb az uniós átlagnál.

A legnagyobb lemaradásunk a szoftveralkalmazás konfigurációs jellemzőinek módosításában, illetve prezentációkészítő szoftverrel történő elektronikus prezentáció készítésében van: az e tudással rendelkező magyar háztartások aránya egyaránt 19 százalékponttal alacsonyabb, mint az unió átlaga.

A vállalati folyamatokban megjelenő informatikai megoldások költségcsökkentő hatásúak és a napi ügyletek automatizált intézése rövidíti a munkafolyamatokat. Nemzetközi összehasonlításban a vállalati erőforrás-tervező (ERP) rendszerek Magyarországon még kevésbé számítanak elterjedtnek: az ilyen rendszerrel rendelkező hazai vállalkozások aránya 2014-ben 17%-volt, mintegy fele az EU-28 átlagának.

Ezzel szemben az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek használata uniós szinten sem széleskörűen elterjedt: az ügyfélinformációkat az uniós vállalkozások kevesebb mint harmada gyűjtötte rendszerszerűen, az így szerzett információkat pedig ötödük elemezte. A magyar arány mindkét esetben az EU-28 átlagának a felét érte el.

Hazai folyamatok

A tényleges számítógéphasználó lakosság körében a felvételben vizsgált tíz tevékenységi kör közül
a fájl vagy mappa másolása, áthelyezése (86%), illetve a másolási és a beillesztési funkció használata (78%) a legáltalánosabb. A legkevésbé elsajátított képességek a szoftveralkalmazás konfigurációs jellemzőinek módosítása, tesztelése (16%), valamint a speciális programnyelvű számítógépes program írása (8,6%). Utóbbi tevékenységek alacsony elsajátítási szintje részben a tevékenység bonyolultságával is magyarázható.

A hazai vállalkozásoknál mind a vállalati erőforrás-tervező (ERP) rendszerek, mind az ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) rendszerek alkalmazása stagnált 2013-hoz képest. Az ERP-rendszereket a vállalkozások 16%-a használta működéséhez, a legnagyobb arányban a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás (37%), valamint az információ, kommunikáció (31%) nemzetgazdasági ágba tartozó vállalkozások.

A vállalatméret szerint az ERP-rendszereket jellemzően a nagy, legalább 250 főt foglalkoztató vállalkozások használják, 2014-ben az e vállalkozásméretbe tartozó cégek több mint
kétharmada. A CRM-rendszereket is főként a nagyvállalatok használják: ügyfél-információk gyűjtésére a harmaduk, azok elemzésére pedig majdnem negyedük. A legnagyobb arányban (ügyfél-információk gyűjtésére 39%, elemzésére 26%) az információ, kommunikáció területén működő vállalkozások használták ezeket a rendszereket.


Forrás: KSH