NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2016. március 17.

Continental - Az autójára 10 százalék az interneten vásárol gumiabroncsot, 2016. március

Az online vásárlás térhódítása a gumiabroncs piacot is elérte: az európaiak 9,5%-a, a magyarok 10%-a vesz neten abroncsot.

A magyar gumiabroncs vásárlók több mint fele még mindig kereskedőknél vásárol abroncsot, azonban az online értékesítés térhódítása folyamatosan nő. Európában a vevők mintegy 9,5%-a már online vesz autójára gumiabroncsot, Magyarországon ez a szám pedig a 10%-ot is eléri.

Egyre nagyobb a szerepe az internetnek a vásárlás előtti tájékozódásban, a márka, a kereskedő, a szerviz kiválasztásában. Míg 2013-ban még mindössze a magyar vevők 25%-a, addig tavaly már 50%-uk tájékozódott online itthon és Európában egyaránt a vásárlás előtt - mutat rá a vásárlási trendekre a Continental számára készült legfrissebb kutatás.

A vásárlók fele csak néhány márkanevet ismer

A III. Gumiabroncs Konferencián bemutatott felmérésből kiderült: a vásárlók fele legfeljebb csak a nagy, népszerűbb gumiabroncs márkaneveket ismeri és kevesebb, mint 10%-uk tartja magát jól informáltnak vagy naprakésznek az abroncsokkal kapcsolatban. Ennek köszönhetően a vevők 37%-a nagymértékben, 31%-a pedig részben mások tanácsaira támaszkodik a vásárláskor, 32%-a viszont saját maga tájékozódik és jár utána az információknak.

"A legtöbb magyar vásárló még mindig a kereskedésekben, műhelyekben, gumiszervizekben informálódik az abroncsokról, valamint szívesen hallgat a barátok, családtagok ajánlására is" - tájékoztatott Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozta azonban, hogy az online információgyűjtés szintén kiemelt tájékozódási felületté lépett elő, a magyar vevők több mint 40%-a interneten is utána olvas a kínálatnak, tapasztalatoknak. 2013-ban mindössze a vásárlók 23%-a tájékozódott az internetről. Az online kereséseket az abroncsok jellemzői uralják, de a különböző márkák árait is előszeretettel hasonlítják össze az interneten a vevők. Ezt követik a különböző abroncstesztek, de a kereskedőknél aktuálisan rendelkezésre álló készlet iránt is egyre gyakrabban kutatnak a magyarok.

A vásárlási döntést végül több szempont befolyásolja

Rábai Dániel elmondta: a vásárlók egyre tudatosabbak, a vevők 55%-a már előre dönt a kereskedőről vagy a márkáról. Két évvel ezelőtt még csak 44% tudta a vétel előtt, hogy hol fog vásárolni, illetve milyen márkát választ. A növekedés elsősorban az internetes tájékozódás térhódításának köszönhető.

A vásárlók 15%-a pedig a konkrét márkáról és a kereskedőről egyaránt dönt. Hozzátette: a kereskedésekben egyébként 10-ből 7 vásárlónak ajánlanak márkát, melyet a vevők 90%-ban el is fogadnak a felmérés szerint. Azt, hogy végül hol és pontosan kinél vásárolják meg gumiabroncsaikat a magyar vásárlók nagyban befolyásolja az ár, azonban régiónként és szegmensenként is tapasztalható eltérés.

A prémium kategória vásárlói például a megbízhatóságot és a biztonságot tartják legfontosabb szempontnak a gumiabroncs vásárlás során. A fontos döntési tényező továbbá a jó múltbéli kapcsolat a kereskedővel, ezt követi a széles választék, majd a pluszszolgáltatások elérhetősége, például abroncscsere.

A magyar gumiabroncs vásárlók 55%-a gumiabroncs kereskedőnél, 14%-a független autószervizben, 11%-a hipermarketekben, 10%-a interneten, 8%-a márkaszervizben, míg 2%-uk egyéb csatornán vásárolta meg abroncsait tavaly.

Erősödik az online, de nem tűnik el az offline

Európában a gumiabroncs-vásárlók 9,5%-a online veszi meg abroncsait, míg 2010-ben ez a szám még csak 6% volt. A magyarok körülbelül 10%-a vásárol gumiabroncsot a neten, tehát valamivel az átlag fölött, de annak közelében van az online vásárlás volumene.

A szomszédos országok közül Csehországban ez az arány már jóval magasabb, 32% - mellyel Európában listavezető -, míg Ausztriában és Romániában valamivel alacsonyabb, körülbelül 7% az internetes vásárlók aránya. A vétel előtt online is tájékozódok száma szintén rohamosan nő, Európában és itthon is már a vevők 50%-a kutat utána az interneten a vétel előtt. 90%-uk elsősorban a Google-ban keres rá az információkra.

A jövőben várhatóan tovább erősödik majd az online vásárlási kedv a gumiabroncsok területén is, viszont az offline boltok, szervizek nem fognak eltűnni, azonban szükségük lesz a megújulásra. A kereskedőknek az elkövetkezendő pár évben meg kell találniuk azt a vonalat, mellyel a két terület párhuzamosan, egymást kiegészítve, sikeresen működhet.

Forrás: Continental