NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2016. június 13.

eNet - Az e-kereskedelem forgalma 319 milliárd forint 2015-ben

A magyar online kiskereskedelmi forgalom az elmúlt években dinamikus növekedést produkált, nem volt ez másképp a tavalyi évben sem. 2015-ben a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma először szárnyalta túl az eddig lélektaninak számító 300 milliárd forintos határt, elérve a 319 milliárd forintot. 

Ezzel az e-kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes kiskereskedelem 4,1%-a, így elmondható, hogy minden 25. forint online került elköltésre tavaly – derült ki az eNET Internetkutató Kft. webáruházak körében végzett friss kutatásából, amelynek eredményei ma láttak napvilágot a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért konferenciáján.

Töretlenül növekszik az e-kiskereskedelem

A korábbi évek növekedési trendjei jellemezték 2015-ben is az e-kiskereskedelmet. Nem csupán a nettó forgalom és az e-kiskereskedelem teljes hazai kiskereskedelmen belül aránya növekedett – előbbi 17%-kal, utóbbi 0,4 százalékponttal tudott bővülni 2014-hez képest– hanem az online vásárlók egy megrendelésre költött átlagos értéke is növekedési pályán mozog. Míg 2014-ben a vásárlások nettó átlagos értéke éppen csak elérte a 10 000 Ft, addig 2015-ben a 11 400 forinttal már újabb csúcsokat jelentő magasságokat hódít.

Még mindig a készpénz bűvöletében

A webáruházaknál a készpénzes utánvét, a banki átutalás és a boltban/telephelyen/irodában történő készpénzes fizetés a legelterjedtebb. Az online vásárlók az elmúlt évben a megrendelések összértékének legnagyobb szeletét ezúttal is készpénzzel egyenlítették ki, vagyis még mindig elmondható, hogy Magyarországon a készpénz dominanciája meghatározó.

Futárszolgálatok továbbra is az élen

Továbbra is toronymagasan vezet a futárszolgálatos kiszállítási lehetőség nyújtása a webáruházak körében, tíz webshopból kilencnél elérhető ez a szállítási mód. Ezt követi a boltban való személyes átvétel, illetve a személyzettel rendelkező partneri ponton történő személyes átvétel. Az elmúlt évekhez hasonlóan a 2015-ös megrendelések kiszállítását a vásárlások összértéke szerint a futárszolgálatos kézbesítés jellemezte, a megrendelések összértékének 42%-át a futárszolgálatok juttatták el a vásárlókhoz.

Egyre többen vásárolnak már külföldi webshopokból

2015-ben a rendszeresen internetezők 84%-a vásárolt online a hazai webáruházak kínálataiból és 35 %-uk külföldi webshopokból (is) – ezzel beigazolódott a webáruházak tavalyi várakozása, miszerint az online vásárlók számában jelentős növekedés várható. Az elmúlt egy évben nem csupán az online vásárlók száma növekedett, hanem a külföldről történő online vásárlási kedv is megugrott a magyar online vásárlók körében.

Míg 2015-re 4%-kal növekedett az online vásárlók száma, addig a külföldről is online vásárlók száma 14%-kal nőtt egy év alatt. Azok az online vásárlók, akik külföldről is rendelnek online, leginkább ruházati és sportruházati termékeket, számítástechnikai eszközöket, illetve órákat és ékszereket rendelnek a külföldi webshopokból.

Fut az online szekér

A hazai e-kereskedők továbbra is leginkább az internetes vásárlások, valamint az online vásárlók számának növekedését, továbbá a mobileszközről történő internetes vásárlás arányának növekedését várják az elkövetkező három évben. Habár az online kiskereskedelem növekedési üteme 2014-hez képest némiképp lelassult, ez azonban leginkább annak tudható be, hogy évről évre egyre magasabb bázisról produkál növekedést a piac.

Aggodalomra tehát semmi ok, következő 3-4 évet várhatóan továbbra is az e-kiskereskedelem nettó forgalmának gyarapodása fogja jellemezni, hiszen egyelőre semmilyen akadály sincs a láthatáron, ami ezt meggátolná. Látva a nyugati országok e-kereskedelmi piacának trendjeit, még mindig jócskán van hova fejlődni és növekedni.



Forrás: eNet