NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2016. július 4.

EU - Igazságtalan a geo-blocking az Európai Unión belül, 2016. május

Az utazástól a vásárlásig egyre több mindent szervezünk online nemzetközi szinten is. Habár az interneten a fizikai határok megszűnnek, számos kihívás megmarad. Ilyen például a geo-blocking, amikor azért nem tudunk megvásárolni egy terméket online, mert az árusító cég egy másik országban van, és nem engedélyezi. Az EP-képviselők a Bizottság új javaslatairól vitáztak, amelyek többek között kezelnék a geo-blocking problémáját és egy lépéssel közelebb vinnének a digitális egységes piachoz.

A digitális egységes piac


A digitális egységes piac stratégiájának célja, hogy támogassa az innovációt és csökkentse a bürokráciát a start-up cégek számára, ugyanakkor biztosítsa a fogyasztók védelmét. A Bizottság 2015 májusában ismertette az erre vonatkozó javaslatát, a Parlament pedig 2016 januárjában jelentésben foglalta össze a javaslattal kapcsolatos álláspontját. Ezeket a Bizottság beépíti a készülő jogszabályjavaslatba.

A stratégia 16 jogalkotási és nem jogalkotási kezdeményezést tartalmaz, amelyet a Bizottságnak még ebben az évben be kell mutatnia.

A Parlament plenáris ülésén a Bizottság az e-kereskedelemre és az audiovizuális médiaszolgáltatásokra vonatkozó szabályok frissítéséről szóló javaslatait ismertette.

„Az innováció azt jelenti, hogy meg kell vizsgálnunk, hogyan lehetünk jobbak és új megoldásokat találjunk a problémákra, az árucikkekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáféréstől kezdve a környezetvédelmi kérdéseken át a mobilitásig. A digitális egységes piac stratégiájának a végső célja emellett az, hogy lebontsuk a korlátokat, amelyeket sokszor az elavult szabályozás és gyakorlatok emelnek ” - mondta Kaja Kallas (liberális, észt), a jelentésért felelős egyik EP-képviselő a plenáris ülésen.

Milyen változtatásokat javasolt ennek érdekében a Bizottság?


Geo-blocking

A geo-blocking az a gyakorlat, amikor a vállalatok földrajzi helyhez kötik termékeik online történő megvásárlását. Biztosan sokak előtt ismert ez a jelenség, akik egy másik országból próbáltak online rendelni valamit.

Számos cég gyakran indoklás nélkül meggátolja az árucikkei interneten keresztüli vásárlását egy másik országból érkező igény esetén és visszairányítja a felhasználót egy helyi áruházhoz, ahol azonban más áron kaphatók a termékek.

Az EP-képviselők egy januári állásfoglalásukban kifejtették, hogy igazságtalan az IP-címre, irányítószámra, vagy a bankkártyát kibocsátó országra alapozva elérhetetlenné tenni bizonyos tartalmakat a felhasználók számára.

A Bizottság javaslata szerint ugyanolyan hozzáférést kell biztosítani azoknak, akik egy másik tagállamból szeretnének online vásárolni, mint a helyi lakosoknak.

A geo-blockingra vonatokozó tiltás nem érint azonban bizonyos szolgáltatásokat a közlekedés, a lakossági pénzügyek, valamint az audiovizuális szolgáltatások terén. Emellett a cégeket nem kötelezi arra, hogy az EU teljes területén garantálják a termékeik kiszállítását.

„A mai világban elképzelhetetlen egy cég számára, hogy kizárólag a saját országa vásárlóira támaszkodjon. Emellett a fogyasztókat is védeni szeretnénk, hogy megszabaduljunk a származási országra, a bankkártyát kibocsátó országra, vagy bármi másra alapozott diszkriminációtól. Ezek ugyanis elfogadhatatlanok egy egységes piacon” - mondta Evelyne Gebhardt (szocialista, német), az EP januári jelentéséért felelős egyik EP-képviselő.

Audiovizuális médiaszolgáltatások

Az audiovizuális szolgáltatások új szabályozásának célja, hogy áttekinthető működési feltételeket fogalmazzon meg a hagyományos műsorszolgáltatók és az online média számára.

A javaslat a hagyományos médiához hasonlóan rugalmas hirdetési szabályokat és a kiskorúak védelmét garantáló feltételeket szabna meg a videómegosztó oldalak (például Youtube) és az on-demand videószolgáltatások számára (például Netflix).

A Bizottság egyúttal ösztönzi a médiaipar önszabályozását az online tartalomszolgáltatás terén, például a fogyasztói jogokat illetően.

„Minden piaci szereplőnek, legyen az hagyományos, vagy online szolgáltató, azonos szabályozás alá kell esnie, bárminemű megkülönböztetés nélkül” - szögezte le Andrius Ansip, a digitális egységes piacért felelős uniós biztos a plenáris ülésen.

Andrius Ansip hangsúlyozta, hogy az európai vállalkozások jól teljesítenek az alkalmazások használata és a közösségi gazdaság terén. „A fejlődés érdekében minden felület számára - beleértve az európaiakat is - biztonságos és kiszámítható jogi környezetet kell teremtenünk” - mondta az uniós biztos.

A Bizottság korábbi javaslatai

Tavaly és az idei év elején a Bizottság már ismertetett néhányat a digitális egységes piac keretében tervezett 16 javaslatból. Ezek a javaslatok a digitális tartalom szolgáltatására vonatkozó szerződésekre (ilyen például a zene streamelése), az online és egyéb távértékesítésekre vonatkozó szerződésekre (például netes ruhavásárlás), az online tartalomszolgáltatások nemzetközi hordozhatóságára, illetve az európai 470-790 MHz-es frekvenciasávú mobil internet szolgáltatásokra vonatkoztak.

Az idei év végéig a Bizottság új javaslatok benyújtását tervezi az ÁFA egyszerűsítésre, az informatikai biztonság és a szerzői jogok területén.

Forrás: Európai Parlament