NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2016. augusztus 15.

nrc - A bejelölt események kétharmadára jut el egy átlagos facebookozó, 2016. július

Regisztrált tag lévén az internetezők 83%-a érhető el jelenleg a Facebookon keresztül, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy tízből nyolc internetező legalább hetente látogatja az oldalt, kétharmaduk napi szinten. 

A programok megtalálásának, kiválasztásának több lehetséges útja is lehet, legnagyobb arányban magára a közösségi oldalra bízzák az iránymutatást: 71%-uk böngészi az eseményeket, melyeket az oldal ajánl, s ugyanilyen arányban nézegetik a „népszerű események a közelben” funkció által felkínált listát.

A heti facebookozók harmada igyekszik olyan programot találni, ahol ismerősökkel is összefuthat: esetükben az is előfordul, hogy ismerőseik adatlapját nézegetik, hogy megtudják, hová is terveznek menni a közeljövőben; az pedig minden második felhasználóra jellemző, hogy ismerőseinek virtuális meghívót küld.

A keresgélés, nézelődés eredményeképpen a heti facebookozók kétharmada jelöli rendszeresen részvételi szándékát különböző programokon – s bár háromnegyedük állítja, hogy csak olyan eseménynél jön fel a neve kapcsán a „részt vesz” bejegyzés, ahová tényleg el is megy, a tapasztalat azt mutatja, hogy a könnyelmű kattintásokat mégsem követi mindig valós részvétel.

Naptárnak kevés, programfüzetnek éppen elég

Gyakran felmerül a kérdés, hogy a „kezdeti lelkesedés” tét nélküli klikkelései nyomán keletkezett magas „ott leszek” számokat az eseménynél vajon hány karszalag kiosztása követi majd. Nos, egy heti szintű Facebook-használó évente átlagosan 6 alkalommal jelöli, hogy részt vesz egy eseményen, 7-szer jelöl „talánt”, s végül mindössze 4 eseményen jelenik meg.

Amennyiben azokra szűkítjük a kört, akik rendszeresen jelölnek részvételi szándékot ilyen módon, akkor egy évre 9 „ott leszek” 10 „talán” és 6 valós élmény jut. Nagyjából tehát a bejelölt események kétharmadára jut el egy átlagos facebookozó, ami egészen jó aránynak mondható, különösen annak tükrében, hogy csupán harmaduk szokta frissíteni a státuszát attól függően, hogy végül valóban ott tud-e lenni vagy sem.

A Facebook egyfajta virtuális naptárként való használata tehát kevésbé jellemző; a hétköznapok szer-vezésének megkönnyítésére nem igazán szolgál az event funkció, sokkal inkább abban rejlik népszerűsége, hogy sok olyan esemény a látogatók látóterébe kerül, amelyekről korábban nem tudtak, vagy másképp nem is valószínű, hogy tudomást szereztek volna.

„Köszönöm, csak nézelődöm”

A közösségi oldalak kapcsán ismert „leselkedés” jelensége a Facebook események kapcsán is megjelenik az oldal látogatóinak viselkedésében. A minimum heti szintű Facebook-használók negyedével előfordul, hogy csak azért jelöli részvételi szándékát egy-egy event oldalán, hogy követhesse az eseményt, és lássa, mások milyen tartalmakat osztanak ott meg – igaz, az egyébként alapvetően éppen erre szolgáló „feliratkozás” funkció is meglehetősen elterjedt: 58%-uk használja valamilyen rendszerességgel.

A rejtőzködés iránti vágy másban is megnyilvánul: ugyan a facebookozók 44%-át zavarja, ha mások is látják, milyen eseményekre jelölik a részvételi szándékukat, 37%-uk mégis időről-időre kedvet kap egy-egy programhoz az alapján, hogy üzenőfalukon megjelenik, ismerőseik hová terveznek menni a jövőben

Az élmény tovább él

Az események nem csak informálódásra adnak lehetőséget, hanem meg is hosszabbíthatják a (virtuá-lis) résztvevők számára az adott program által nyújtott élményt. Erre egyértelmű igény is van a felhasználók – különösen az esemény-funkciót aktívan használó Facebook-tagok – részéről: elvárásuk, hogy egy event legyen élő, megosztásokban, aktivitásokban gazdag a program előtt és után is, és tízből nyolcan vissza-vissza is térnek az események oldalára, hogy le ne maradjanak mindezekről.

Az olyan praktikus információkat, mint a részletes leírás és a térkép, a használók négyötöde, a programot megelőző rendszeres posztokat és a feltöltött fotóalbumokat háromnegyede, a programot követő beszámolókat pedig kétharmada tartja fontosnak.

Az elvárások persze valójában az interaktivitás, a közösségi jelleg iránti vágyból fakadnak, hiszen a rendszeres Facebook-használók saját bevallásuk szerint meglehetősen nagyfokú aktivitást is mutatnak az események oldalain: tízből hatan osztják meg saját multimédiás tartalmaikat, gondolataikat egy-egy eseményt követően, netán megelőzően.

S hogy az interaktivitás mellett mi lehet még egy sikeres esemény titka? Egyértelműen egy jól működő Facebook-oldal: a felhasználók háromnegyedével fordul elő ugyanis, hogy azért lájkol bizonyos oldalakat, hogy az ott meghirdetett eseményeket lássa – mi több, közel harmaduknál rendszeres is ez a taktika.

Ma már tehát nem csak lélekben, de a Facebookon keresztül is ott lehetünk egy eseményen, abban az esetben is, ha nem jelenünk meg – a részvétel fogalma tehát némileg átértékelődött. S noha egy-egy „ott leszek” semmiképpen sem szentírás, úgy tűnik, a facebookozók meglehetősen tudatosan használják az események funkciót, így megéri közösségivé, élővé tenni az event oldalakat, hogy a hirtelen jött online lelkesedés után a nagy számú érdeklődő valódi résztvevővé váljon.



Forrás: nrc