NETKUTATÁSOK.hu
A fontos magyar és a tanulságos nemzetközi internetkutatások eredményeinek blogja - online vállalkozóknak és online hirdetőknek. Azért, hogy jobban megismerjük és megértsük az internetet és az internetezőket.
"Ne azt számold, hány embert érsz el, azokat érd el, akik számítanak."
[David Ogilvy]
Kérdése, észrevétele, javaslata esetén várjuk levelét a hello[kukac]sarkozymarketing.hu email címen, vagy az oldal alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2016. augusztus 10.

nrc - A Netflix magyar kipróbálóinak aránya 2 százalék, 2016. július

A Netflix ismertsége az elmúlt évben 14 százalékponttal tudott erősödni – jelenleg a felnőtt internetezők 28%-a hallott már róla, és arról, hogy januártól hazánkban is elérhető a szolgáltatás. A 18-39 éves, magasan edukált, budapesti férfiak szereztek tudomást legnagyobb arányban a szolgáltatásról – és amennyiben a Netflixnek sikerül Magyarországon gyökeret vernie, vélhetően ebben a körben fog majd lojális bázist kialakítani.

A szolgáltatás penetrációja egyelőre nem olyan erős, mint az ismertsége, hiába az ingyenes egyhónapos tesztidőszak. A bevezetés és a mérés közötti 5 hét alatt alig néhány tízezer early adopter próbálta ki a szolgáltatást ingyen, ráadásul e csoport fele díj ellenében már nem kívánja igénybe venni a Netflixet a jövőben. További beszédes tény, hogy az ingyenes kipróbálást mindössze az internetezők alig tizede tervezi, tehát még az ingyenesség kezdeti varázsa sem képes egyelőre tömegeket regisztrációra késztetni.

Megugrandó feladatok

A Netflix húzóerejének tartott fő szempontok egyelőre még nem varázsolták el a hazai fogyasztókat. A Netflix (és egyéb VoD szolgáltatók) hozzáadott értékének tekinthető ajánlórendszerrel, könnyen kezelhető menürendszerrel és a félbeszakított filmek folytatásával ugyan elégedettek a szolgáltatóról benyomást szerzők, ezek fontossága azonban eltörpülni látszik más szempontok mellett – tehát nem ezen fog múlni a dolog.

A magas minőségben látható filmekkel szintén elégedettnek tűnnek a fogyasztók; más kérdés, hogy a lapos tévéket még éppen megszokó magyar célközönség valóban a Netflix legdrágább csomagjának UltraHD-ját érti-e minőség alatt, vagy pedig bőven elég neki a lineáris tévézésben is elérhető HD minőség. További elégedettségre ad okot a reklámok hiánya, ugyanakkor ez már nem tartozik a Netflix sajátosságok közé – a reklámnélküliséget bármelyik VoD szolgáltatót hozza. Az ár pedig teljesen rendben van, hozzátéve azt, hogy hasonló vagy akár alacsonyabb áron számos szereplő kínál itthon VoD szolgáltatást.

További Netflix erősségnek mondják, hogy párhuzamosan lehet filmeket, sorozatokat nézni különböző eszközökön egy accountról – természetesen ez a lehetőség már a prémium csomagokban van jelen. Ugyanakkor a vizuális tartalomfogyasztás ma Magyarországon még mindig társas tevékenység, ráadásul erősen a televízióhoz kötődik – az internetezők mindössze ötöde néz rendszeresen filmet laptopon és/vagy asztali számítógépen; a tableten történő filmnézés pedig mindössze 3 százalékuknál fordul elő. Más szóval ez a szempont sem fog tömegeket regisztrációra késztetni.

Ennél lényegesen nagyobb probléma, hogy a Netflix jóval kisebb számban kínál sorozatokat és filmeket, mint bármely más hazai VoD szolgáltató – márpedig a Netflixet ismerők ezek számosságát kiemelkedően fontosnak ítélik. Az elérhető tartalmak alacsony számának jogi okai vannak: Európában az amerikai Netflix kínálatban szereplő filmek és sorozatok más jogtulajdonosok birtokában vannak, ez azonban hosszútávon nem igazán fogja érdekelni a magyar fogyasztót.

A mennyiség mellett a frissesség is kardinális kérdés. Bár a legújabb filmek néhány hónapon belüli megtekintése mindössze az internetezők felének fontos – a másik fele minden további nélkül hajlandó néhány évet várni, amíg leadják ezeket a tévében –, a célközönség egy VoD szolgáltatótól mégiscsak azt várja el, hogy friss tartalmat szolgáltasson, és a Netflix itthon ebben a tekintetben sem teljesít még túl jól.

A legnagyobb probléma azonban mind közül a szinkronizált tartalom és a magyar menürendszer hiánya, pedig éppen ezek tartoznak a legfontosabb szempontok közé – a magyar internetezők közel 80%-a ugyanis zsigerből ragaszkodik a szinkronizált filmekhez. A helyzeten az sem javít, hogy barkács-megoldásokkal lehet akár a Hosszúpuskáról letöltött, magyar nyelvű feliratot is varázsolni a rendszerbe, ugyanis a magyarok többsége számára ez kevés. Hiába, ha film, akkor az legyen szinkronos.

Jó dolog tehát a Netflix, ugyanakkor mintha nem a hazai viszonyokra lenne szabva, és kérdéses, hogy az a szolgáltató, amelyik évi 5 millió új amerikai előfizetővel rendelkezik, figyelmet szentel-e például drága szinkronok előállítására egy alig néhánymilliós piacnak.



Forrás: nrc